Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.
Gratis? Diskussionerna pågår för fullt om hur mycket laddningen skall kosta, antingen per minut eller per kWh, priser som bara kommer öka i och med att fler elbilar säljs. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 887929.ece
För övrigt är frågeställningen intressant just för att det är ett bra "stresstest" för tekniken. Det kommer inte alltid vara snö-och slaskfria vintrar och när de väl kommer ska man kunna lite på sin bil att göra sitt jobb. Hur mycket kommer exempelvis batteriets kapacitet minska vid kyla när man haft bilen i 3 år?
Sedan att bensin/dieselbilar skulle öka sin förbrukning ens i närheten av vad elbilar förlorar i kapacitet vid kalla förhållanden är rentav ett skämt. Jag ser min förbrukning varje gång jag tankar, den varierar minimalt med årstider och beror mer på om jag slänger på mina 19"-fälgar eller inte. Skulle bränslet sedan ta slut kan jag tanka upp på ett par minuter, för man har inte alltid tid att stå en halvtimma vid laddstationen för att ta sig 2 mil längre.
Ser ingen anledning att begränsa mig själv med en elbil, som det är i dagsläget kan jag ta mig från Göteborg till Stockholm på 5 timmar vid behov. Göteborg till Malmö på 3,5 timmar. Hur lång tid tar det med en elbil? Istället för att plöja ned hundratusentals kronor i en elbil som kvalitetsmässigt kan mätas med en Nissan Micra lägger jag hellre 100k på en S-klass och resterande 2-300k på bränsle för 6 år framöver..
Nu blandar du äpplen och päron.
Elmotorns förbrukning påverkas mindre än en bränslemotors förbrukning vid kyla.
Jaså? Enligt tabellen ovan "ökar förbrukningen" med drygt 22% för en elbil mellan 20 grader och -10. Långt mer än vad motsvarande, välfungerande bränslemotor gör. Motsvarande förändring i min bil skulle innebära att tanken var tom efter 52 mil istället för 65 vintertid, det har aldrig hänt.
Gratis? Diskussionerna pågår för fullt om hur mycket laddningen skall kosta, antingen per minut eller per kWh, priser som bara kommer öka i och med att fler elbilar säljs. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 887929.ece
För övrigt är frågeställningen intressant just för att det är ett bra "stresstest" för tekniken. Det kommer inte alltid vara snö-och slaskfria vintrar och när de väl kommer ska man kunna lite på sin bil att göra sitt jobb. Hur mycket kommer exempelvis batteriets kapacitet minska vid kyla när man haft bilen i 3 år?
Sedan att bensin/dieselbilar skulle öka sin förbrukning ens i närheten av vad elbilar förlorar i kapacitet vid kalla förhållanden är rentav ett skämt. Jag ser min förbrukning varje gång jag tankar, den varierar minimalt med årstider och beror mer på om jag slänger på mina 19"-fälgar eller inte. Skulle bränslet sedan ta slut kan jag tanka upp på ett par minuter, för man har inte alltid tid att stå en halvtimma vid laddstationen för att ta sig 2 mil längre.
Ser ingen anledning att begränsa mig själv med en elbil, som det är i dagsläget kan jag ta mig från Göteborg till Stockholm på 5 timmar vid behov. Göteborg till Malmö på 3,5 timmar. Hur lång tid tar det med en elbil? Istället för att plöja ned hundratusentals kronor i en elbil som kvalitetsmässigt kan mätas med en Nissan Micra lägger jag hellre 100k på en S-klass och resterande 2-300k på bränsle för 6 år framöver..
Nu blandar du äpplen och päron.
Elmotorns förbrukning påverkas mindre än en bränslemotors förbrukning vid kyla.
Jaså? Enligt tabellen ovan "ökar förbrukningen" med drygt 22% för en elbil mellan 20 grader och -10. Långt mer än vad motsvarande, välfungerande bränslemotor gör. Motsvarande förändring i min bil skulle innebära att tanken var tom efter 52 mil istället för 65 vintertid, det har aldrig hänt.
Läs den tabellen igen. Står ingenting om huruvida en elmotor förbrukar dryga 22% mer under kyla.
Det stämmer visserligen, men nettoresultatet blir ändå att hela elbilen får kortare räckvidd i kall väderlek. Saker som påverkar i stor skala är ju uppvärmning av batterier och kupévärmen. Speciellt om ingen värmepump finns.
Det stämmer visserligen, men nettoresultatet blir ändå att hela elbilen får kortare räckvidd i kall väderlek. Saker som påverkar i stor skala är ju uppvärmning av batterier och kupévärmen. Speciellt om ingen värmepump finns.
Det stämmer, det jag opponerade mig emot var påståendet att en elmotor förbrukar mer "extraenergi" än en bränslemotor vilket inte är fallet.
Kylans negativa inverkan på batteriernas förmåga att lagra energin är en helt annan diskussion. Med elbilar måste man tänka flerdimensionellt för att hålla isär begreppen.
Lite som reaktionssträcka, bromssträcka och stoppsträcka. I slutänden blir det ett resultat men dom olika faktorerna bör hållas isär.
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern?
Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.
Jag har en mil till en "Tesla-mack" - vilka är "gratis" att ladda Tesla-bilar med (om man har köpt den med det tillägget eller hur det nu är). Men för mig (eller min fru) som kör ganska mycket (hon har 16mil till och från jobb, jag har 8. Tillsammans kör vi 24 mil om dagen då vi ej kan samåka pga tider, barn mm) går ändå kalkylen inte ihop med en sån. Fy tusan vad dyra dom är.. Men jag hade gärna haft en
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern?
Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.
Jag har en mil till en "Tesla-mack" - vilka är "gratis" att ladda Tesla-bilar med (om man har köpt den med det tillägget eller hur det nu är). Men för mig (eller min fru) som kör ganska mycket (hon har 16mil till och från jobb, jag har 8. Tillsammans kör vi 24 mil om dagen då vi ej kan samåka pga tider, barn mm) går ändå kalkylen inte ihop med en sån. Fy tusan vad dyra dom är.. Men jag hade gärna haft en
fyyfaan för att ha 8 mil till jobbet,, minns när jag hade 5, det var hemskt
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern?
Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.
Jag har en mil till en "Tesla-mack" - vilka är "gratis" att ladda Tesla-bilar med (om man har köpt den med det tillägget eller hur det nu är). Men för mig (eller min fru) som kör ganska mycket (hon har 16mil till och från jobb, jag har 8. Tillsammans kör vi 24 mil om dagen då vi ej kan samåka pga tider, barn mm) går ändå kalkylen inte ihop med en sån. Fy tusan vad dyra dom är.. Men jag hade gärna haft en
MEN kalkylen går definitivt ihop om du jämför med att köra en annan ny bil i samma storleksklass med liknande 0-100 prestanda och fyrhjulsdrift.
Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.
Jag har en mil till en "Tesla-mack" - vilka är "gratis" att ladda Tesla-bilar med (om man har köpt den med det tillägget eller hur det nu är). Men för mig (eller min fru) som kör ganska mycket (hon har 16mil till och från jobb, jag har 8. Tillsammans kör vi 24 mil om dagen då vi ej kan samåka pga tider, barn mm) går ändå kalkylen inte ihop med en sån. Fy tusan vad dyra dom är.. Men jag hade gärna haft en
MEN kalkylen går definitivt ihop om du jämför med att köra en annan ny bil i samma storleksklass med liknande 0-100 prestanda och fyrhjulsdrift.
True! Tyvärr har jag inte råd med sån lyx känner jag (eller så är jag för snål kanske?). Men skön vinkling. Hoppas Tesla börjar bygga bilar för oss dödliga också
Frågan jag ställer mig när jag läser den här tråden är... Köp inte en EL bil eller hyr inte en el bil. Du och handhavaren över bilen är inte direkt dem skarpaste knivarna i lådan va?