1 oktober 2015
Trådstartare
Motor: b230
Toppmonterad turbo.
Har haft problem med för liten oljeretur som resulterat i tråkiga resultat...
Så min nya setup är följande:
Turbons oljehus(där oljan försvinner ut) är 15mm.
Här kommer en koppling på 14mm invändigt - Sedan kommer en "språng" på nästan 14mm, svårt att mäta invärstes i en 45graders böjj, denna är cirka 5cm lång - Sedan kommer en slang på 21mm invärtes som är kanske 15cm+ lång - Sedan en kort liten koppling som är 10cm invärtes fastsvetsat på ett rör in i tråget. Detta röret är 21cm invärtes.
Mina funderingar är om det räcker? Blir det för mycket av en flaskhals med 14mm ut?
Jag resonerar som så att oljan kommer aldrig få det för trångt och bygga upp och dränka utloppet så jag får tillbaka problemet med rykande turbo.
Om det skulle fyllas upp, så ska väl 21mm slangen räcka som ett "oljetråg" och hinna med att samla oljan till kopplingen i tråget så det flyter på bra. Tyngdlagen och "saknaden av olja" i tråget ska väl göra så oljan hinner rinna tillbaka till tråget...
Varför jag har en skitliten 10mminvärtes koppling till tråget? Jo, jag blev övertygad av en slangnisse som byggt några japsebilar att använde något så lite som 10mm... Skulle funka jättebra men nae, det gick inte.
Har alltid kört innan med överdimensionerade returer och kommer göra det i fortsättningen när det är möjligt
Övertänker jag hela situationen?
I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!