4709
Sök

Någon starkare båtuppdragare än Landrover Defender?

14 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Jag skulle dra upp en båt med trailer ur vattnet och fick låna en Landrover Defender som dragbil. Är riktigt imponerad av den, då upptagningsrampen är brant och båt + trailer väger ca 3 ton. Med lågväxel och diffspärr gick det finfint.

Det här gjorde att jag blev sugen på en egen Defender, men funderar på om det finns alternativ med motsvarande egenskaper. Tips?

Fixare
321 Inlägg
23 oktober 2015
Valfri amerikansk pickup/suv med lågväxel funkar ju. Lite mer hästar under huven att dra med. Diesel är att föredra. Bättre vridmoment.

Hade en huyndai terracan 3,5 v6:a även det gick fint att dra med. Fick dock bara dra 2800kg lagligt på väg.

Lone Star Garage

7 441 Inlägg
24 oktober 2015
Land Cruiser och G-Wagen 460 är andra alternativ till Defender.tongue

1 661 Inlägg
24 oktober 2015
Porsche cayenne

167 Inlägg
25 oktober 2015
Om du en gång per år ska dra upp en båt så låna hellre en traktor. Jag hade inte valt bruksbil map sådana egenskaper iaf. Dock bör vilken bil som helst med lågväxel fixa 3 ton båt, typ en pickup. Har dragit upp ett antal båtar på runt 5 ton med en Mitsubishi L200 för at ta ett exempel. En hyfsat stark bakhjulsdriven bil kommer också fixa det dock så kommer kopplingen ta lite stryk men om det begränsas till en gång per år så spelar det nog ingen större roll.

14 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
Tack för bra tips!

237 Inlägg
25 oktober 2015
Jag har en Mitsubishi L200 år2014 och tror att det är en av få som har kvar låg och high. Grym dragbil iallafal mvh

167 Inlägg
25 oktober 2015
Ja det är en fin dragbil och de har low/high smile Dock har det kommit en ny modell av L200 nu och den vet jag inte hur det är med?

Båten jag dragit upp är en sea ray 290 som jag tror ligger på nästan 5 ton och med en 2010a L200 diesel på 170 hk drygt är inga problem med lågväxeln i. Men det har varit på en bra ramp med fin beläggning och bra fäste. Inget jag skulle ge mig på i en geässlänt precis roll

Sen är det en annan femma om du ska köra en bit och göra det lagligt på allmän väg. Ibland vettigare hyra en kranbil för dryga 1000 kr timmen. Suveränt då de kan placera den var du vill ha den på tomten exvis.
Senast redigerat av Ingooo (25 oktober 2015)

14 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
Båttrailers kan klassas som "efterfordon", så i mitt fall räcker det med B-behörighet så länge dragfordonet väger mindre än 3500 kg.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … terfordon/

14 Inlägg
3 november 2015
Trådstartare
Jag fick tips utanför forumet om VW Touareg 2,5 TDI R5. Den ska tydligen ha lågväxel, diffspärr och får ha 3500 kg på dragkroken. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Även om Cayenne och G-klass låter trevligt ser priset på Touareg mer attraktivt ut.

5 119 Inlägg
3 november 2015
En r5 tdi med manuell låda och utan luftfjädring är en bra bil.
Manuella lådan ger mindre risk för dyra rep och lika så luftfjädring.
Komforten är kanon utan dom ändå.

Har för mig att kusin min pratade om hög dragvikt på dessa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök