3684
Sök

När man startar ett bilbyggarprojekt. Vad är det man skall tänka extra noga på?

3 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
När man startar ett bilbyggarprojekt.  Vad är det man skall tänka extra noga på?

Det jag tänker mest på är väl, vad är viktigast att tänka på generellt sätt när man inleder ett projekt
Och även, vad ska man tänka på om man planerar att byta ut motorn till en annan modells motor?

Tänkte det kunde vara en öppen diskussion och byta tankar och erfarenheter.

Mod:
Utförligare rubrik önskas fortsättningsvis, jag fixade den denna gång.
Välkommen hit.

2 845 Inlägg
10 november 2015
Börja med att tänka på rubriken wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 november 2015
Vad menar du med billbyggarprojekt?

Förutom självklarheter som lagar och regler så är det viktigt att förstå vidden av vad man ger sig in på. Jag har byggt en egen (om än relativt enkel) kaross i aluminiumplåt, handknackad och lackad av mig. Allt mekaniskt i chassie/motor/växellåda/axlar är ihopsatt från lösa delar som legat i olika lådor och sedan renoverats av mig. Det kräver tid och plats.

Att ha garaget hemma innebär enkelhet/tillgänglighet men därmed även risker. Jag har tillbringat många fredags- och lördagskvällar i garaget som sitter ihop med mitt hus. Jag har haft väldigt många oljiga och skitiga bildelar i både kök och vardagsrum. Med andra ord ska man ha en förstående andra hälft. Man ska även inse att det kommer kosta en del pengar. Sedan behöver man lite kunskap och en tumme placerad på rätt ställe.

Skulle jag göra om det igen? Nej. Jag har mekat klart. Iofs håller jag på med en annan trettiotalare i ett annat garage, men det är en annan historia...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

786 Inlägg
10 november 2015
Tålamod, Pengar, Idéer, Tid, Hitta Bil och motorer.

Senare bara att börja bygga ihop.

Senare kommer andra utgifter som Svets och Verktyg samt Delar.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

174 Inlägg
10 november 2015
Planera och försök göra en relativt "hållbar" budget, ha lite kunskap/ kompis som kan skruva, och ta aldrig på dig för mycket. Finns oändligt med exempel på människor som börjar med att riva en hel bil, men aldrig lyckas bygga ihop bilen igen.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

2 401 Inlägg
10 november 2015
Jag personligen håller inte på med byggprojekt men däremot renoveringar. Tex min amazon som finns på sidan :-)

Ang tips så är en bra och ordnad lokal grymt viktigt!  om du är helt ny inom detta så försök dig på att fixa dom mindre grejerna först för att få en uppfattning om arbetets omfattning.

Tex nu hållet jag på med min barracuda.... Börjar alltid med något litet för att känna efter lite grand huruvida jag är redo för utmaningen eller ej.

Påbörjar du allt för stora grejer o gärna flera saker samtidigt är risken stor att man ger upp

1 271 Inlägg
10 november 2015
Eftersom det inte finns någon övre gräns för hur mycket pengar man kan plöja ner i sitt projekt behöver man bestämma sig hur mycket man kan/vill lägga ner. Och räkna med att du aldrig får tillbaka de pengarna när du säljer bilen.
Sen kan du börja fundera på hur händig du är och vilka som kan hjälpa dig md det du vill göra.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

3 Inlägg
11 november 2015
Trådstartare
Insåg att jag var väldigt otydlig i mitt skrivande. Ber om ursäkt.

Men med bilbyggarprojekt menar jag en typ av renovering eller att man tar en lite äldre bil och rustar upp den och kanske sätter i ny motor och bygger om chassit så det blir mer rally-stuk.

1 661 Inlägg
11 november 2015
Dina frågeställningar är så breda så det finns inget riktigt bra svar.

502 Inlägg
11 november 2015
Först får du fundera på hur mycket pengar du vill lägga, sen komma fram till hur mycket du kan lägga om du töjer plånboken till max, sen får du inse att du kommer behöva lägga minst dubbelt så mycket för att nå ditt mål.

Sen är det bara att köra på cool

3 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
Har igentligen ingen plan på vad jag ska göra.
är väl mest bara ute efter generella tips och råd
och kanske något från er om "det här skulle jag göra annorlunda" eller "hade jag vetat detta så..."

886 Inlägg
13 november 2015
Ett tips från mig som just avbrutit ett projekt:

Kolla så att förutsättningarna är vad du faktiskt trodde.

Jag köpte en Honde Civic för att bygga banracingbil av. Visste att det fanns lite rost men trodde inte det var så farligt. Lade ner cirka 50 timmar på den och sedan upptäckte jag att rosten var så illa att min tidplan aldrig skulle hålla.

Hade jag istället kollat det(ta bort kjolarna och koll ordentligt på trösklarna) först så hade jag sparat mig själv mycket tid och pengar.

Konkret: se till att köpa ett vettigt objekt, och kolla det riktigt ordentligt innan du börjar så du vet vad det är du har att jobba med.

Konkret tips nr 2: Se till att ge dig själv tid. Jag gjorde en jätteseriös tidplan med mycket luft(tyckte jag), sen vart jag sjuk två veckor och insåg att min tidplan vad väldigt osäker. Dela upp vad du vill göra i prioriteringar och gör det viktigaste först om det går.
Senast redigerat av Wicca (13 november 2015)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

7 441 Inlägg
15 november 2015
Kontakta SFRO så får du lite hum om vad som är realistiskt att bygga(om).
För du vill väl kunna besikta och köra på allmän väg?roll
Och du har väl ett mål?big_smile

wink

672 Inlägg
15 november 2015
har nog mest synpunkter på vad du vill att slutresultatet ska bli,  har du tex vänner som kör folkrace har du ju alltid användning för en sån! eller sälja den till dom. gör du en bil du inte får köra på allmän väg har du ju ingen användning för den.
rallybil, ja du måste ju vara genuint intresserad av att köra för att ha användning för den.
i mälardalen fanns det ju nåt som hette krut-cupen, gör du en sån bil och kör  har du ju också användning av den.
mao, en bil som du lägger ner massor av tid och pengar på ska ju användas!! annars sviktar intresset när det kommer till den jobbiga biten av byggandet eller den pengasugande delen, att ha en bil som står bara och man inte får tbx mer än en spottstyver man lagt ner, är väldigt tråkigt!  är nog bara en sammanfattning av vad jag upplevt!
du har säkert helt andra förutsättningar för saker o ting smile

"Väx inte upp! det är en fälla"

Sök