3412
Sök

350 TBI bluddrar

9 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Tja.

Har en Chevrolet Silverado k2500 med 350 TBI som bluddrar när den är kall och försvinner när den blir varm (Ca 70-75 grader) men går upp till ca 85 grader när den är så varm den kan bli. Hur som helst så funderar jag vad der kan bero på, vad tror ni?

Motorn har förövrigt gått 22300 mil.

Tack för svar.
Micke

9 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
Ingen som vet vad det kan bero på?

4 478 Inlägg
31 oktober 2015
kan bero på "1000" olika orsaker

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
31 oktober 2015
Obituary skrev:
Tja.

Har en Chevrolet Silverado k2500 med 350 TBI som bluddrar när den är kall och försvinner när den blir varm (Ca 70-75 grader) men går upp till ca 85 grader när den är så varm den kan bli. Hur som helst så funderar jag vad der kan bero på, vad tror ni?

Motorn har förövrigt gått 22300 mil.

Tack för svar.
Micke

Ett förslag kan vara en felaktig tempgivare som gör att den får felaktig mängd bränsle. Kanske...kanske inte, bara ett förslag som sagt. Jag har TBI på Vanen men aldrig märkt nåt sån under de 15 åren jag haft den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
Okej. Det kan inte vara lambdasonden, kan den inte reagera på sånt vis då också? Tror inte den är bytt på många år. "Service Engine" lampan lyser då jag lägger i ( D ) men aldrig vanlig D, fast det kanske är ett annat fel iofs.

9 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
Skulle vara ett frågetecken bakom "lambdasond"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
6 november 2015
Obituary skrev:
Okej. Det kan inte vara lambdasonden, kan den inte reagera på sånt vis då också? Tror inte den är bytt på många år. "Service Engine" lampan lyser då jag lägger i ( D ) men aldrig vanlig D, fast det kanske är ett annat fel iofs.

Ja, vem vet, kanske. Du har väl inga avgasvärden att gå på för den är väl LB-reggad?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (6 november 2015)

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
15 november 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:

Kollade med en OBD och då verkade det vara lambdasonden men kan lika gärna vara tempgivarn. Men lamdasonden är inte gratis direkt. Känns jobbigt att kasta ut en bit över 1000 spänn på en grej som kanske inte gör skillnad &#128540;

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
15 november 2015
Obituary skrev:
zzr94092 skrev:

Kollade med en OBD och då verkade det vara lambdasonden men kan lika gärna vara tempgivarn. Men lamdasonden är inte gratis direkt. Känns jobbigt att kasta ut en bit över 1000 spänn på en grej som kanske inte gör skillnad &#128540;

1000 kr lät dyrt, jag bytte på Vetten för ett par år sedan och har för mig att den kostade ett par hundringar. Men i den är det ju TPI och Lambdan kanske skiljer sig mot den som sitter i TBI:n.

Edit: Den kostar 505 kr på Hansen Racing och passar både på min TBI -88 och på min TPI -86.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (15 november 2015)

Min youtubekanal!

9 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Obituary skrev:
zzr94092 skrev:

1000 kr lät dyrt, jag bytte på Vetten för ett par år sedan och har för mig att den kostade ett par hundringar. Men i den är det ju TPI och Lambdan kanske skiljer sig mot den som sitter i TBI:n.

Edit: Den kostar 505 kr på Hansen Racing och passar både på min TBI -88 och på min TPI -86.

/Benny

Okej! Tack så mycket! Det rimligare. Får ta och göra en beställning på det. Ska besikta den på fredag men dom gjorde ingen koll alls på avgasvärdena förra året. Kanske ska tillägga att motorn går hur fint som helst då den nått arbetstemperatur. Är bara lådan som kan Växla hårt ibland och kan dra ut på 1-2-3an ibland. Har bytt olja och filter i lådan i somras.

Sök