3218
Sök

Mer effekt i BMW 330 DIESEL -05

9 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Nu när vintern är här och bettan står inomhus och man håller på att serva/smågreja lite drar sig tankarna lätt åt att få ut lite mer effekt. Jag är dock ganska ny till när det gäller att trimma diesel.

Kan väl lista lite av vad jag redan har:
-Bmw 330d -05 e46 manuell 204hk i grunden-

Modell större IC
Metanolsprut
3" från turbo utan kattar, 1 dämpare
Grövre tryckrör
EGR borttagen
Insugsspjäll borttagna
Turboagget har jag dålig koll på men skall enligt föregående ägare vara "renoverad + uppgraderad originalturbo"
Mappad

Övrigt:
CDV -strypventil borttagen
ACT Lättat enkelmassesvänghjul
ACT Tryckplatta
Sachs Organisk Racelamell

Innan jag monterade ny koppling:
Mappad med vatten och etanol: ca360hk och 750Nm+ i motorn. (gick inte att mäta pga slir)
14% förlust i drivlinan.
Utan insprutningen 305hk och 700Nm.

Jag är som sagt ganska novis på detta.. Vad är nästa steg? När behöver man öppna motorn?

Tappar effekt i 220-230 km/h, möjligtvis p.g.a läckage då jag enligt OBD får meddelande om laddtrycket.. Men hur som! Jag är intresserad av hur jag skall gå tillväga för att få ut lite mer kräm.. Mata på med idéer! Gärna även vart jag kan hitta delar!

Mvh
l00f

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 december 2015
#2
Vatten och etanol tyder på att något går varmt. Att ersätta de flaskhalsarna är väl det första jag gjort. Sen vid dessa effekter så brukar det bli avhängt på körbarheten också. Hur stor turbo man vill veva igång osv.

Intressant dock med en diesel som omväxling mot alla etanolfuskande bensinbilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Vatten och etanol tyder på att något går varmt. Att ersätta de flaskhalsarna är väl det första jag gjort. Sen vid dessa effekter så brukar det bli avhängt på körbarheten också. Hur stor turbo man vill veva igång osv.

Intressant dock med en diesel som omväxling mot alla etanolfuskande bensinbilar.

Tack till första svaret! smile Och visst är det lite annorlunda med diesel! Sökt runt en del på google men hittar inget med "bolt on" till diesel förutom Ford, Dodge och Cummins etc.. Fick ju greja en hel del med kopplingen innan det lirade eftersom kittet är till annan bil förutom lamell.

Vatten/metanol-sprutet används inte regelbundet, utan när det behövs lite mer flås.. Hur menar du med körbarheten? Väghållningen är god, bromsskivor är slitsade osv, däcken biter bra.. Om det nu vart det du tänkte på..

Jag antar ju att en ny turbo skulle hjälpa till en aning, då original är ganska liten.. Men då är ju frågan som sagt storlek.. Vill ju (helst) kunna byta turbo utan att modifiera allt för mycket i motorrummet. För min egen del gör det inte så mycket men för besiktning då.. Får mäta lite på detta!

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 december 2015
#4
Jag tänker körbarhet som i att den inte skall vara död under 4000rpm.  Man kan kanske använda turboaggregaten från en 335? Mig veterligen samma motor fast 335 har dubbla aggregat vilket gör livet enklare när man skall upp i laddtryck.  Annars får man sitta ner och se vilken turbo man har idag (GT2260V?!) och se om samma individ finns i ett snäpp större så att säga.

Jag åker V70 och där är det så att turbon från 325/330 är just ett snäpp större i samma familj, än den som sitter original.

edit: nu när jag tänker på det så skall det finnas en firma som bygger om 2260 till ett snäpp vassare...  skall se om jag hittar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Jag tänker körbarhet som i att den inte skall vara död under 4000rpm.  Man kan kanske använda turboaggregaten från en 335? Mig veterligen samma motor fast 335 har dubbla aggregat vilket gör livet enklare när man skall upp i laddtryck.  Annars får man sitta ner och se vilken turbo man har idag (GT2260V?!) och se om samma individ finns i ett snäpp större så att säga.

Jag åker V70 och där är det så att turbon från 325/330 är just ett snäpp större i samma familj, än den som sitter original.

edit: nu när jag tänker på det så skall det finnas en firma som bygger om 2260 till ett snäpp vassare...  skall se om jag hittar

Du menar så! Ja turbon är en GT2260 vad jag vet och enligt föregående ägare: "renoverad + uppgraderad originalturbo". Möjligtvis så är väl kanske det ingreppet redan gjort då.. Ska kika runt lite..


Sök