3953
Sök

Volvo 740 -88 startar inte

8 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
• Volvo 740
Motor - B230f

• Årsmodell - 1988

• Miltal -

• Orginal

• Hur yttrar sig felet? 
I onsdags morse skulle jag starta bilen och dra till jobbet som vanligt, lägger i backen och ska rulla iväg. Bilen skadade otroligt mycket och dog som ett "kärring stop" startade bilen igen och körde fram cirka 2 meter då dör bilen igen och sen dess har den inte startat. Bilen hade stått ute över natten som den brukar och det hade vart kanske -18 / -20.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Det jag har gjort är, fyllt på bensin typ 10 liter, haft i "K-sprit" i tanken eftersom det kunde vara en eventuell ispropp? , tagit ur och gjort rent alla tändstift (dem va blöta), kollat så att tändstiften har gnista, testat med startkablar, använt startgas utan någon reaktion.

Är det någon som har en förklaring eller tanke angående vad det kan vara tacksam för svar!?

6 125 Inlägg
22 januari 2016
Hej!
Blir det gnista och du sprutar i startgas så ska motorn åtminstone hosta till och gå någon sekund! Har du gnista?

8 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
testade iuförsig bara gnistan på ett stift och fanns det men det var svagt

6 125 Inlägg
22 januari 2016
Hej!
Kolla gnistan på alla stiften!
Byt rotor och fördelarlock...ska bytas med några års mellanrum om du vill din motor väl.
Om det inte funkar...byt tändspole! Om det fortfarande inte funkar...byt hallgivare.
Kolla även att bägge bensinpumparna fungerar! Den bakre kan ställa till problem då anslutningarna till den sitter så dumt till.

8 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
ska börja kolla soppa pumparna och relät, funkar inte det så kollar jag de du tipsa om! tack!

Sök