Finns det någon skillnad, effektmässigt eller funktionsmässigt, i användningen mellan en intercooler som har anslutningarna uppe eller nere jämfört med en intercooler som har mittenanslutningar?
Får för mig att det borde bli marginellt bättre med mittenanslutningar men hur är det egentligen?
Nej plats och placering går att lösa. Är mer ute efter ifall det är någon effektskillnad mellan en IC med mittenalutningar jämfört med en IC med anslutningar uppe.
Symmetri vinner alltid. Med hur mycket vet man inte, bara att det vinner. Då baserat på att bägge designer är vettigt utformade.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Symmetri vinner alltid. Med hur mycket vet man inte, bara att det vinner. Då baserat på att bägge designer är vettigt utformade.
Jag antar att du då tycker den med mittenanslutningar vinner?
Ja, den kommer fördela luften jämnare med mindre förluster. Förutsatt att bägge har en design som är "räknad på"
Ett korkigt rör är ju effektivare på att leda luft än vad en rak massiv stång är :-)
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Kan du ge ett exempel på hur jag kan "räkna" på en intercooler för att få fram den mest effektiva?
Enkelt på en IC. Rita upp det i CAD och kör en CFD.
Här ser du tex en design som är hyfsad och en som är riktigt dålig.