2935
Sök

Volvo 740 -88, ZF4HP22 automat växellåda drar inte

2 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
#1
Kort & gott. Den slutade plötsligt dra mitt på påfarten till motorvägen. Inga missljud, vibrationer eller liknande. Det var som den bara hoppade ur växel. Den startar fortfarande hur fint som helst.

Kröp under och kollade stagen, kickdown vajer osv, allting ser bra ut. Så vi bestämde oss att byta låda efter många samtal till kompisar och försök att få liv i den.
Köpte en från skroten och bytte den, skruvade fast allt igen och slog i olja.

Den startade som vanligt men vill likt förbannat ändå inte dra på någon växel.


Bilen i fråga är en Volvo 744 GLE -88, med en ZF4HP22 automat växellåda, B230f motor.
Så vitt jag vet så har gamla motorn och lådan har gått strax över 35 000 mil.

Vet ej hur långt "nya" lådan har gått, den är inte genomgången på skroten men fungerade att köra med precis innan de tog bort den.



Alla ideér och funderingar uppskattas stort.

93 Inlägg
7 mars 2015
#2
har du kollat så wiren sitter som den ska

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 mars 2015
#3
Du har väl rensat bakaxeln? 2 olika lådor med samma symptom är väldigt osannolikt

Byttes momentomvandlare? Om inte så kan ju den kukat ur...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
#4
En liten uppdatering på läget kommer här då.



Nu har vi bytt växellåda och turbin. Den "nya" lådan och turbinen gick att köra med innan de plockade ner den på skroten. Mer vet vi inte om lådan, men den gick på alla växlar.
Vi skruvade på den och slog i ca 2 liter olja och nu visar den på max strecket på stickan.

Vi lossade den övre anslutningen till olje kylaren och det kom ingenting där. Vad kan det bero på?


Vrider man på kardanen så snurrar båda hjulen, så det kan inte vara något i bakaxeln då?

4 Inlägg
29 februari 2016
#5
Tjenare, drar liv i en gammal tråd? Fick du det att fungera med lådan? Står nämligen med samma problem.

Ju närmare katastrof man är, desto roligare är det!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 februari 2016
#6
roblet11 skrev:
En liten uppdatering på läget kommer här då.



Nu har vi bytt växellåda och turbin. Den "nya" lådan och turbinen gick att köra med innan de plockade ner den på skroten. Mer vet vi inte om lådan, men den gick på alla växlar.
Vi skruvade på den och slog i ca 2 liter olja och nu visar den på max strecket på stickan.

Vi lossade den övre anslutningen till olje kylaren och det kom ingenting där. Vad kan det bero på?


Vrider man på kardanen så snurrar båda hjulen, så det kan inte vara något i bakaxeln då?

2 liter från tom låda eller toppade du bara med två liter? Det går nämligen i betydligt mycket mer olja än så, över 7 liter totalt. Och du vet hur man kollar nivån? Stillastående sakta växlandes genom alla lägen och avsluta på neutral, då kollar man nivån.

Jonas


Sök