3401
Sök

Hjälp med felkod. Esp-lampa lyser på VW Golf tsi 1,4 2007 felkod 01435

3 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har fått problem med att ESP-lampan lyser vilket medför att jag inte får igenom bilen på besiktningen.

Jag har köpt en felkodsläsare från biltema där felkod
dtc.01
01435 visas.

Jag har sökt i massa forum och det verkar ju som att det är abs-enheten som felet ligger hos och att det är ett vanligt fel hos VW-bilar men jag vill inte beställa en rep-sats för 3500.- utan att var säker på att felet ligger där.

Jag ber därför om hjälp här och hoppas att någon här kan ge mig ett svar som gör att jag kan beställa satsen utan att vara osäker på att det verkligen löser problemet.

Biltemas felkodsläsare skall klara 15000 felkoder och det medföljer en mini-cd där felkoder ska kunna tolkas, problemet är att jag har en macbook och kan inte använda små cd-skivor. Jag har pratat med biltemas kundtjänst flertalet gånger och dom hänvisar till manualen som finns i pdf-format på hemsidan men där står endast en bråkdel av felkoderna och denna kod finns inte med. Jag har förklarat detta och att det måste finnas ett sätt att komma åt felkoderna på ett annat sätt än skiva (alla har inte en stationär dator), men dom påstår att det "antagligen" är samma koder som medföljer i mjukvaran som i manualen och att det ligger hos mig att hitta en förklaring till koden och tolka den själv.

Jag är tacksam för all hjälpjag kan få och försäkrar er om att jag grundligt sökt på problemet innan jag skrev här.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
22 mars 2016
#2
När man läser igenom de olika problem andra haft via nätet så verkar det som att det är repsatsen som gäller om man nu inte vill göda verkstan med 10000 extra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2016
#3
skitsystem1 skrev:
Hej,

Jag har fått problem med att ESP-lampan lyser vilket medför att jag inte får igenom bilen på besiktningen.

Jag har köpt en felkodsläsare från biltema där felkod
dtc.01
01435 visas.

Jag har sökt i massa forum och det verkar ju som att det är abs-enheten som felet ligger hos och att det är ett vanligt fel hos VW-bilar men jag vill inte beställa en rep-sats för 3500.- utan att var säker på att felet ligger där.

Jag ber därför om hjälp här och hoppas att någon här kan ge mig ett svar som gör att jag kan beställa satsen utan att vara osäker på att det verkligen löser problemet.

Biltemas felkodsläsare skall klara 15000 felkoder och det medföljer en mini-cd där felkoder ska kunna tolkas, problemet är att jag har en macbook och kan inte använda små cd-skivor. Jag har pratat med biltemas kundtjänst flertalet gånger och dom hänvisar till manualen som finns i pdf-format på hemsidan men där står endast en bråkdel av felkoderna och denna kod finns inte med. Jag har förklarat detta och att det måste finnas ett sätt att komma åt felkoderna på ett annat sätt än skiva (alla har inte en stationär dator), men dom påstår att det "antagligen" är samma koder som medföljer i mjukvaran som i manualen och att det ligger hos mig att hitta en förklaring till koden och tolka den själv.

Jag är tacksam för all hjälpjag kan få och försäkrar er om att jag grundligt sökt på problemet innan jag skrev här.
01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201): No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active


Possible Causes

Basic Setting not performed


Possible Solutions

Perform Basic Setting

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201): Electrical Fault in Circuit

Possible Causes

Brake Pedal Switch (F) faulty/jammed
Brake Pressure Sensor 1 (G201) faulty


Possible Solutions

Check/Replace Brake Pedal Switch (F)
See Measuring Blocks
Check/Replace Brake Pressure Sensor 1 (G201)
ABS Hydraulic Unit (N55) may need to replaced
Perform Brake Pump Bleeding
Perform Brake Pressure Sensor 1 (G201) Basic Setting
Replace Brake Electronics Control Module (J104)


Special Notes

When found in RoW (Rest of World) MK60 ABS/ESP Brake Systems check to see if the Repair Kit documented in the following TPIs is compatible:
VW TPI 2024465 (RoW VW), 2025290 (RoW VW Commercial)
Audi TPI 2025633 (RoW Audi)
Seat TPI 2024720 (Seat)
Skoda TPI 2025844 (Skoda) or the previous RoW TPI 2025663

If Part Number 1K0-698-517-B is compatible, using the Repair Kit allows to replace the Hydraulic Control Unit (HCU) (which contains the (N55) Hydraulic Unit and (G201) the Brake Pressure Sensor 1) separate from the Control Module which will reduce the Repair Costs.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201): Implausible Signal


Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active


Possible Causes

Brake Pedal Switch (F) faulty/jammed
Brake Pressure Sensor 1 (G201) faulty


Possible Solutions

Check/Replace Brake Pedal Switch (F)
See Measuring Value Blocks (MVB)
Check Brake Pressure Sensor 1 (G201)
See Measuring Value Blocks (MVB)
Check/Replace Brake Electronics Control Module (J104) and/or ABS Hydraulic Unit (N55)


Special Notes
When found in Bosch ESP Brake Systems:
The Bosh 5.x ABS modules drop communication at road speeds which makes it difficult, if not impossible, to log live measuring block data. If the Brake Light Switch is suspected as faulty and causing a G201 fault:
Try logging the Engine or Transmission for brake light switching.
Drive with the Cruise Control on and see if the system works as per design. If the CCS will not operate or the CCS does not shut off when the brakes are applied the Brake Light Switch may be faulty.
Category: Fault Codes


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Där har du förklaringen/arna iaf. Om det är till någon nytta låter jag dock vara osagt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

293 Inlägg
23 mars 2016
#4
Det första du bör kolla är bromsljuskontakten, om den inte fungerar som den ska är det stor risk att styrenheten kastar ur sig denna felkod.
Oftast om bromsljuset tänds bara man nuddar bromspedalen, eller att bromsljuset inte tänds alls.
Kolla detta.

Hör dig sedan för vad en renovering hos Innosund/Actronics/Atech2 mfl kostar.

Evildan
23 mars 2016
#5
Mod:
Det här har inget med motorteknik att göra.
Läs igenom forumsreglerna samt lathunden för postning i Generell felsökning (Motorteknik) innan vidare postningar görs
Låser tråden, gör om gör rätt.


Sök