2921
Sök

Parkeringsskada

10 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en fråga bara,
Min bil har idag stått parkerad på en pendlarparkering och när jag skulle hämta bilen så hade dom sopat parkeringen från grus..
Dom hade då blåst upp sten m.m mot min bil så jag har fått flertalet stenskott i framrutan, på lyktor, extraljus och lacken..
Ska ringa till kommunen u morgon och fråga vem som är ansvarig för detta.
Fotade allting innan jag åkte från platsen.
Det låg till och med sten/grus på taket, huven och bakluckan på bilen..
Detta är något som den ansvariga borde stå för.
Frågan är bara, vad händer sen?
Någon som kan komma med någon idé?
Får jag bilen omlackerad eller vad tror ni?
Tack på förhand.

Cupra_
31 mars 2016
#2
Först får du anmäla en parkeringsskada till ditt försäkringsbolag. Självklart kan du ringa kommunen och ta upp det inträffade och se hur de ställer sig till det, men risken är att de (soparna) nekar och ord står mot ord. De kan ju hävda att nån unge/idiot bara stått och slängt grus på bilen...

Vad som händer sen beror på vad din försäkring täcker och vad det bolaget vill göra åt det.
Har du bara trafik så lär du få betala allt själv tyvärr. Visst kan du anmäla det vidare men med tanke på hur värdelös polisen är i dagsläget så lär det läggas ned direkt ändå (om du skulle anmäla det som skadegörelse eller liknande).

Har du helförsäkring och kommunen inte vill kännas vid det så kommer du med största sannolikhet få stå för självrisken själv, sen är det som sagt upp till ditt bolag att besluta vad de vill åtgärda. Du lär då bli hänvisad till en av bolaget auktoriserad lackverkstad och sen gör de en bedömning av skadorna och samråder med ditt försäkringsbolag vad som ska fixas.


Har du en gammal bil lär de knappast lacka om halva bilen för några stenskott, då det rent naturligt är sånt som blir på en äldre bil.
Senast redigerat av Deception (31 mars 2016)

10 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
#3
Bilen är helförsäkrad och jag fotade allt innan jag åkte, där ser man tydligt att dom har sopat parkeringen och blåst allt mot/under min bil.

3 356 Inlägg
31 mars 2016
#4
Lägg upp bilder. Intressant :-)!


Forummoderator
10 576 Inlägg
2 april 2016
#5
2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök