3053
Sök

Fälgarna passar inte, Tips?

20 Inlägg
21 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej! Köpte spontant några Bmw fälgar och tänkte bara på bultmönstret som var 120/5.

Jag har E39, och nu går bara fälgarna på ca 1-3mm kanske, Min första tanke är att slipa upp navet tror ni det funkar?, Eller finns det någon annan lösning

Mvh alex

3 173 Inlägg
21 juni 2016
#2
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet


20 Inlägg
22 juni 2016
Trådstartare
#3
tobzter skrev:
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Med vad?

Göteborg Originals
129 Inlägg
22 juni 2016
#4
geggkulan skrev:
tobzter skrev:
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Med vad?

En svarv smile

20 Inlägg
22 juni 2016
Trådstartare
#5
kArn skrev:
geggkulan skrev:
tobzter skrev:
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Med vad?

En svarv smile

Hur ska man fästa ett däck i en svarv?

6 125 Inlägg
22 juni 2016
#6
Hej!
Man lämnar in fälgarna till en firma som lagar fälgar.wink
Intera söder om stan t,ex.
Senast redigerat av jaka54 (22 juni 2016)


20 Inlägg
22 juni 2016
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Man lämnar in fälgarna till en firma som lagar fälgar.wink
Intera söder om stan t,ex.

Jag bor i katrineholm, Vad kan det kosta att lämna in för det?

1 661 Inlägg
22 juni 2016
#8
Ta ett skjutmått och kolla hur mycket det saknas. Är det bara kanske 1-2 mm så går det att slipa upp själv även om det inte är "det rätta sättet".

962 Inlägg
22 juni 2016
#9
Min första tanke är. Nej inte slipa och inte putsa heller, beroende på vad och hur navet ser ut så kan det bli att träta, dvs att du får kast om det inte styr rätt och hålet är runt. Sen så om du slipar kan det med bli obalans.

Någon skriver svarva. Men kanske är lättare att hitta någon som har fräs istället, inte annat så lättare att spänna upp än att hitta någon med så stor chuck i en handvändning.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
23 juni 2016
#10
De brukar ta mellan 250-400kr/hjul för att ta upp navhålet från 72,6 till 74,1mm

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

7 444 Inlägg
23 juni 2016
#11
Bor du i Katrineholm så har du inte så långt till Skullman Enterprices i Åkers styckebruk.
Han är välkänd specialist på fälgar och som kan behöva fixas på/med dem.
Har själv anlitat honom för just uppsvarvning av centrumhål.

270 Inlägg
24 juni 2016
#12
Jag har borrat upp hålet på några fälgar(både alu och plåtfälgar) med en hålsåg.
Såhär centrerade jag.
http://www.polkatulk.se/bildur/index.php?cmd=image&sfpg=Q3Jvd24nNjkvKjYxbW1jZW50cnVtLkpQRypiMWZiN2QxMGEwYzM0ZTE1YmViNDgzZWIxYWZjYzVhNQ


7 444 Inlägg
24 juni 2016
#13
Visst kan man, om man har tid och energi, slipa/fila upp hålet om det inte rör sig om mer än 2 á 3 mm.
Börja i s f med att tillverka en "plugg" med samma diameter som bilens nav.
Gör "pluggen" konisk så att den från början har något mindre diameter i ena änden = obearbetade  hålet, och något större diameter i andra änden = navets diameter.
Med (tryckluftdriven eller elektrisk) högvarvig slip-/filmaskin "gröper" du ut/bort tills du når önskat hål.
Ev lite märkfärg för att se var du behöver ta bort.
Räkna med minst 1 timma per fälg och rejält darriga handleder och armar efteråt.
Som du förstår har jag gjort det.
En gång men aldrig mer.mad
Slipade upp en omgång Santa Fjärt-aluminiumfälgar så de skulle passa på en Cherokee/Liberty.

Lycka till.smile


Sök