3168
Sök

Typ och kontrollbesiktning av husbil

Herr
4 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#1
Är ny på forumet. Har en bensintankad, framhjulsdriven "Renault Trafic" 1987 årsm skåpbil, där 5:ans växel slutat att  fungera (har aldrig gjort det i min ägo). Bilen är delvis omgjord till husbil med taklucka och enkla tältsängar.

Häromdan frågade jag en firma i Stockholm om eventuell växellådsrenovering.
De gav mig en reservation på att det eventuellt inte går att få tag i delar till denna, men om det mot all förmodan går så skulle det kosta hela 13.000kr.

Ett mer ekonomiskt alternativ för mig vore därför  kanske att köpa en bättre begagnad fungerande motor/växellåda av annat märke och eventuellt annat drivmedel.

Då uppstår problemet med att få igenom fordonet med ny typ/kontroll besiktning. Vad kostar en sådan och vilka är de aktuella reglerna. Vore jättesnällt och någon kunde presentera en länk där de viktigaste reglerna är sammanfattade.
big_smile

* Renault Trafic Bensin 1987

7 394 Inlägg
3 juli 2016
#2
ärligt talat hade jag bytt buss,, är mkt enklare än att byta motor låda å framförallt till diesel,,  om du köper en likadan,, så kan du ju ha kvar din som reservdelsbil,, vilket reducerar driftkostnaderna på sikt wink


914 Inlägg
3 juli 2016
#3
Jag håller fullständigt med granadadr.köp en annan.

Herr
4 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#4
Tack för era svar, men nu var ju inte den enda frågan om vad som är enklare, utan vilka regler/kostnader som gäller vid motorbyte. Någon?

* Renault Trafic Bensin 1987

7 394 Inlägg
3 juli 2016
#5
ok,, vid motorbyte OM nu tillverkaren ens godkänner det,, kostar ca 2000.. inkl omreg och vägning,, men är absolut ej säkert tillverkaren godkänner det,, och då måste man kanske blanda in sfro,, vilket kostar ca 5000 om det  går att regga den så smile  men då krävs att hela drivlinan byts inkl större bromsar fram/bak,,  nu är det ju inte säkert det behövs,,men ett skräckscenario
Senast redigerat av granadadr (3 juli 2016)


Herr
4 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
#6
Måste man verkligen kontakta tillverkaren om modellen är ett gammalt lik till buss från 1987?

* Renault Trafic Bensin 1987

217 Inlägg
5 juli 2016
#7
Reglerna gällande detta borde möjliggöra ett byte "utan problem"

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm


"Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment."


Är dock lite fundersam gällande "motorbyte" och kostnader i samband med det. Trodde inte ens SFRO var inblandad i detta alls, men det kanske ändrats. Föreslår att du mailar "din" SFRO-gubbe (finns adresser på sidan) och frågar. DET kostar i alla fall inte nåt :-)



Sök