OBS! Felet åtgärdat: det var tomgångsventilen som visserligen fungerade men var så pass geggig att den inte stängde och öppnade ordentligt. Tog lös den och rengjorde, nu funkar bilen som den s
Hej! Blivit måttligt irriterad på min 190e som bråkar, behöver hjälp!
Bilen är en Mercedes 190E 1,8 -91 (w201)
Videoklipp på problemet:
https://youtu.be/yh5OrduMSaYBörjade med att bilen dog när man bromsade hårt, tänkte spontant vakuumläcka och gick loss med startspray. Hittade såklart inget läckage. Sen slutade den dö när man tvärbromsade och gick istället över till att rulla på tomgången.
Den startar ordentligt med kallstart men så fort kallstarten slutar så börjar den rulla på tomgången, den rullar dock i en jämn takt= högt till lågt, högt till lågt. Spelar ingen roll om bilen är kall eller varm. Den fortsätter också rulla när man kör dvs. jag kan ha släppt på gasen så gasar den åt mig för att sedan sluta vilket resulterar i väldigt ryckig körning så länge jag inte har gas själv.
Det jag har har gjort hittills:
1. Sprayat med startspray över vakuumslangar (ingen läcka hittad)
2. Rengjort omkring spjället vid insuget(det som syns i filmen)
3. Kollat OVP-Relät, säkringar okej och kontakter okej( har inte öppnat upp den)
4. Rengjort tomgångsventilen
5. Bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift
Jag är inte speciellt sugen på att köpa dyra reservdelar då det här bara är en slit och släng bil jag har till jobbet, dom tänkbara fel jag kommer på är
1. Lambdasond?
2. Bränslefiltret?
2. Trasig tomgångsventil( hur testar man en sån?) Det blir ingen skillnad när man kopplar ur den, den rullar på tomgången ändå
3. potentiometer, är tydligen kol på den som kan slitas ut med tiden
4. gummibälgen mellan luftboxen och insuget (prövade att spraya startgas på den men kom inte åt på baksidan)
5. Det är en vakuumstyrd tempgivare som sitter precis bakom termostaten som är igenpluggad och vakuumslangarna ihopsatta(den gick bra innan med den här lösningen)
Vad kan det tänkas vara?
Tack för svar!