Köp en enkel/billig multimeter hos Biltema/Mekonomen/Autoexperten/OKQ8.
För ett par hundralappar får du en multimeter.
Mät spänningen mellan batteripolerna (du behöver inte demontera någon batterikabel).
Spänningen bör ligga på ungefär 12,7 volt.
Starta motorn och mät spänningen mellan batteripolerna.
På låg/vanlig tomgång bör spänningen ligga på cirka 12 till 13 volt.
Vid förhöjd tomgång = cirka 2.000 varv per minut bör spänningen vara runt 13,8 till 14,5 volt.
Har du en avsevärt högre spänning = över 15 volt överladdar generatorn.
Så gott som alla bilar har laddningsregulatorn integrerad med generatorn.
Förr, då bilarna hade separata laddningsregulatorer, var det regel enkelt att justera spänningen.
En enkel koll på om generatorn "överladdar" är att kolla(om du inte har helt slutet batteri) om det är fuktigt av batterivätska/-syra runt locken ovanpå batteriet eller om batterivätska/-syra trängt ut genom den tunna plastslangen som ventilerar batteriet. Har det under en tid trängt ut batterigaser genom slangen som kondenserat till vätska så ser du ett vitt pulver där. Pulvret, liksom batterivätskan är frätande så passa kläderna.
Skölj i så fall med vatten bort det vita pulvret. Använd även gärna något basiskt, tvål eller diskmedel, för att neutralisera lämningarna efter batterivätskans "härjningar".
Om allt nu pekar på överladdning så är det nu bara att köpa en begagnad eller ny generator.
Kolla med någon närliggande bilskrot. De lämnar som regel garanti på vad de säljer.
Att byta generator själv är inte så svårt om du har en del vanliga handverktyg.
Lycka till och berätta gärna hur det går.