Det kan märkligt nog skilja på såväl försäkring som skatt på identiska bilar där enda skillnaden är "privatimport" resp importerad genom svensk generalagent.
En "svensksåld" Jeep Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD kostade i skatt närmare 11.000:-/år.
En "privatimport" cirka 3.000:- mindre.
Men när det gällde försäkringen var prisbilden den omvända.
När det gäller vissa bilar så "måste" man importera själv eftersom generalagenten inte tar in/slutat ta in modellen.
T ex Citroen och Suzuki m fl.
Att importerade bilar har dyrare försäkring, främst BMW, Audi och Mercedes, beror på att de bilarna är extra utsatta för mätarfusk och fuskreparation i Baltländerna.
Bl a därför det av baltiska ligor stjäls så mycket dyra delar såsom krockkuddar, strålkastare och bakljus till reparationer i "hemländerna" för export till västvärlden.
Härutöver är "svensksålda" bilar som regel bättre utrustade samt från början rostskyddsbehandlade, vilket visar sig på sikt vara bra affär jämfört med "privatimporterna".