3172
Sök

Chevrolet S10 Pick Up CS - Startar ej ...

33 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#1
Hej ..

Jag har en Chevrolet S10 -95 som jag har fått ett litet problem med ..

Det ligger nämligen till så här att den startar inte, men den går på startgas .. Jag har läst till mig att bränslepumpen ska gå när man vrider om i tändningsläget, men det gör den inte .. Så idag lyfte jag av flaket och kopplade på direktström på pumpen och tvingade fram soppan bara för att kolla om den funkade och det gjorde den ... Men trots detta så ville den inte hoppa igång ... Blåste även ur filter eftersom den har stått ett tag !!

Skulle vara evigt tacksam om jag fick lite råd om vart problemet kan ligga ...
Senast redigerat av Dogge82 (2 september 2016)

"SAAB rostar, BMW rasar, VOLVO är det enda som håller när man gasar!"

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
2 september 2016
#2
Kommer det bränsle ur spridarna när du kör pumpen?
Annars kan det vara BTR eller något relä eller givare.
Känner du inte någon i trakten som har en Blazer?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
3 september 2016
#3
alexbenhard skrev:
Kommer det bränsle ur spridarna när du kör pumpen?
Annars kan det vara BTR eller något relä eller givare.
Känner du inte någon i trakten som har en Blazer?

Öh!! Hur ska det hjälpa TS om han känner en som har en liknande bil?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
3 september 2016
#4
Vettemannen skrev:
alexbenhard skrev:
Kommer det bränsle ur spridarna när du kör pumpen?
Annars kan det vara BTR eller något relä eller givare.
Känner du inte någon i trakten som har en Blazer?

Öh!! Hur ska det hjälpa TS om han känner en som har en liknande bil?

/Benny

Jag känner en kille i den trakten som precis nyligen hade problem med sin Blazer och han är absolut kunnig.

Hade ju kunnat vara samma problem som han precis haft så han hade kunnat fått lite tips.
/Alex

217 Inlägg
3 september 2016
#5
Om du har direktström till pumpen och den pumpar och bilen ändå inte startar, kan det vara bränsletrycksregulatorn som nämndes ovan.

Jag är bara vagt bekant med hur det ser ut med Vortec V6:an eftersom min grabb har en sådan.

Det är tydligen vanligt att bränsletrycksregulatorn ger sig på dessa modeller och att insprutarna kläggar igen om det står still länge. Det är inga vanliga insprutare som du kanske är bekant med på andra bilar (elektriskt styrda) utan de öppnas bara om det är rätt tryck. Vilket i sin tur verkar försvåra rengöring.

Det kan också vara så att pumpen pumpar, men för dåligt. Måste mätas fram.


Gjorde en liten snabb sökning och hittade följande video (vet inte om den är bra) men den visar i alla fall hur det ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=Vox1vBYgzB4

OBS, det är i princip bara 1995 års modell som har denna lösning. Det ryktas om vissa 1994:or också, men 1996 och senare ser insuget helt annorlunda ut.

Har letat runt lite då jag trodde mig ha samma fel på min 1996 Astro (snarlika symptom som dig) och jag vill minnas att priset var ca 20$ per spridare för den modellen du har. Astron har INTE samma insug som S10, men jag tror spridarna var samma.

Kontrollera saker innan du handlar, det blir billigast. Efter all felsökning var klar på  min bil (flera dagar) visade det sig att det var löst på 5 min med en bit sandpapper (ärgad kontakt)

Om du har en rak 4 istället, så är problemet förmodligen snarlikt, men där har jag noll koll.



Sök