3797
Sök

Bygger ljud i bilen! Börjar bli en del steg å ta itu med!?

1 631 Inlägg
11 juni 2007
Låter som du är tveksam till remoten... Så länge den har 12 Volt så ska stegen starta. Ta annars ström från plus-matningen på steget under tiden du testar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 112 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Men skall remoten verkligen vara 12v? Jag trodde den skulle vara typ 3 eller 4 volt. har fått för mig det!
Men om de e som du säger så kommer jag att lägga på 12v direkt på remote terminalen på stegen.
Låt oss säga att det är något som e fel med remoten, bara rent teoretiskt! Kan man fixa det då eller får det bli ny stereo? Kanske har bränt något?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 631 Inlägg
11 juni 2007
Japp, alltid 12 Volt.

Allt går ju att fixa, men det lättaste lösningen är ju en liten brytare nånstans.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 112 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
okok! Då testar jag det! har du vart me om liknadnde själv då? tidigare under dina byggen!

275 Inlägg
11 juni 2007
Widowmaker skrev:
Utrymmet i min nuvarande låda är mycket nära i volym men vet inte exakt då jag inte e så haj på hur man räknar uta volymen. Utrymmet ser ut och vara likvärdigt.

mät lådans alla sidor...i dm(då får man svaret i liter)
b x h x d = volym
t.ex, säg att lådan är 35 x 35 x 25 = 3,5 x 3,5 x 2,5 = 30,625 liter
enkelt...
har du en lutad sida,(som de ofta har) så tar du och mäter lilla djupet(oftast upptill) och stora djupet (isf nedtill) sen delar du det med två så får du genomsnittsmåttet...
och räknar med det.
är det flera vinklingar blir det lite besvärligare smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

1 631 Inlägg
12 juni 2007
Widowmaker skrev:
okok! Då testar jag det! har du vart me om liknadnde själv då? tidigare under dina byggen!

Remoten? Inte själv men det händer att de pajar om man överbelastar dem. Säkrast är ju att alltid koppla över ett relä. Men två steg ska inte vara några problem normalt sett.

// Gurra

1 112 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
jag testade å lägga det över 12v matning med en säkring emellan å det funkar fint! måste vara något avbrott i remoten skulle jag tro! men nu kör jag med en liten knapp tills ja får fixat det riktigt.
Var gött å få irodning på det någolunda iallafall!
Hade lite otur med annat sen! jag var klar med stereon för kvällen å det skymde lite lagom, tänkte att de e lagom o ställa in strålkastarna på bilen vilket behövdes! men när jag skruva så blev något fel å en kul led hoppa u innuti lamphuset! Blev tvungen å riva ner hela jävla fronten igårkväll kl typ 11. för att komma åt å få loss lampan och fixa det! men det blev så mörkt så det blev svårt å fixa det riktigt så nu kör jag med provisorisk lösning å fronten ligger i garaget! illa! har aldrig plockat av fronten heller så det var ju inte gjort på 5 minuter direkt.

340 Inlägg
12 juni 2007
Om remoten är bränd så går det säkert att fixa. det kan vara så enkelt att det bara är en transistor som switchar ut 12V till slutstegen. Om den är bränd så lär du aldrig få ut ngn spänning. Om det går att fixa är bara upp till hur duktig du är på elektronik och hur avancerad stereon är.

Skulle remoten vara grillad och du inte hittar felet finns en annan lösning att få ut 12V från stereon när den sätts igång. Nämligan att mäta fram ngn spänning i stereon (minst ca 2V)  som styrs av om den är på eller inte. Tex spänningen över ngn lysdiod eller liknande. Sedan kopplar du helt enkelt in en ny transistor där basen styrs av denna uppmätta späninng via ett motstånd. Sen tar du och switchar ut 12 volt via en kabel och voila du har en ny remotekabel.

1 112 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
ja kommer nog satsa på det lättaste till å börja med! jag kör med en liten kabel å trycker på en liten knap jag fixade! tills dess att jag helt enkelt köper mig en vassare stereo vilket ja redan innan var sugen på! nu funkar det tills ja fixar nytt iallafall! viktigt å se till att inte sommaren passerar utan musik

275 Inlägg
13 juni 2007
men har du mätt bakom stereon om du har 12 v ut där på remoten?
jag menar det kanske bara är ett kabelbrott någonstans på väg till steget?
dra en ny kabel går ju rätt fort...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

208 Inlägg
13 juni 2007
kopplade själv in en bas låda i mina golf 1a GTD -83a idag och så drog jag alla kablar och tänkte "f*n jag glömde remoten" men sen kom jag på en lustig sak.. varför inte sätta remoten i baklyset istället för sterion? sagt ochg gjort och det funkar.. tongue

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

1 112 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
om jag skall mäta remoten bakom stereon så lägger jag väl plus på remoten å minus på valfri minus punkt! jo en ny kabel kan komma att bli aktuellt

1 112 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
AffeBoyen skrev:
kopplade själv in en bas låda i mina golf 1a GTD -83a idag och så drog jag alla kablar och tänkte "f*n jag glömde remoten" men sen kom jag på en lustig sak.. varför inte sätta remoten i baklyset istället för sterion? sagt ochg gjort och det funkar.. tongue

bra ide men det kanske kommer tillfällen där du vill stänga av stereon å stegen å ändå köra bilen

Egenföretagare
2 496 Inlägg
13 juni 2007
Widowmaker skrev:
AffeBoyen skrev:

bra ide men det kanske kommer tillfällen där du vill stänga av stereon å stegen å ändå köra bilen

Eller när man tex tvättar och vill ha musik kanske man inte vill att batteriet ska dra ut pga att lysena står å lyser tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Sök