4736
Sök

Dashcams är tillåtna i Sverige. Standard i bil.

Forummoderator
18 008 Inlägg
15 december 2016
Trådstartare
Så är fallet numera. Länkar bara till en sida men det är fritt fram.

Jag har haft detta i ett drygt år redan. Fångat en "olycka" på denna. Video:
https://www.youtube.com/watch?v=gzpxyx93CBo

Orsaken till att jag kollade upp saken var att jag läste i en biltidning att nya Citroen C3 har denna funktion inbyggd i backspegeln från fabrik. Den sparar 30 sekunder innan olycka och 60 sekunder efter. Vi lär nog ser mer av detta tillbehör då bevisning är dokumenterad så att säga. Det blev ett jävla liv när det uppdagades att Saab har ett kortminne i sina bilar bara 5-15 sekunder innan en olycka där gasläge, hastighet, bromsning osv sparades. Det var då det.

Mer:
http://www.expressen.se/motor/filmkamer … t-sverige/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 december 2016
Är så kallade dashcams frivilliga så visst, men ska alla bilar börja standardutrustas med dashcams så kommer det inte sluta bra.
Tänk bara vilka resurser det kommer kunna förse polis, stat, försäkringsbolag och kommersiella företag med.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 705 Inlägg
15 december 2016
Slash skrev:
Är så kallade dashcams frivilliga så visst, men ska alla bilar börja standardutrustas med dashcams så kommer det inte sluta bra.
Tänk bara vilka resurser det kommer kunna förse polis, stat, försäkringsbolag och kommersiella företag med.

Kan polisen använda det för att lösa brott och försäkringsbolagen använder det för att stoppa fusk så är jag all for it!
Varför du skulle dela med dig av dina filmer till kommersiella företag förstår jag dock inte.

4 140 Inlägg
15 december 2016
Här är domen där det framkommer att det numera är tillåtet
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen. … mode=print

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

167 Inlägg
16 december 2016
Ser bara positivt på det. Ser inte heller riktigt hur det skulle kunna missbrukas. Har man rent mjöl i påsen så finns det ju liksom inget att bekymra sig över. Alla nya bilar (i stort sett) har ju idag tekniken för det med inbyggd radar och kameror som läser av skyltar etc så det är bara att köra på tycker jag!

Uppstår ju dagligen massor av olyckor. Tänk vad mkt tid och resurser som skulle sparas in om allt dokumenteras vid olyckor. Både för försäkringsbolag men även för rättsliga instanser och polis m fl son skulle spara in massor av tid på utredningsarbete.

4 140 Inlägg
16 december 2016
Det värsta som skulle hända är om man själv skulle göra en tavla, och myndigheterna tar hand om kameran och ens egna material kan användas mot en sad

men det skulle man kumma lösa med kryptering av innehållet  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 200 Inlägg
16 december 2016
spillolja skrev:
Det värsta som skulle hända är om man själv skulle göra en tavla, och myndigheterna tar hand om kameran och ens egna material kan användas mot en sad

men det skulle man kumma lösa med kryptering av innehållet  smile

Och vem tycker du i så fall ska betala för dina misstag, om inte du själv?

Avstängd
10 388 Inlägg
16 december 2016
Slash skrev:

Hur tänkte du nu egentligen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 008 Inlägg
16 december 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
Slash skrev:

Hur tänkte du nu egentligen?

Undrade det med men kom inte på något svar. Inväntar svar jag med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök