3734
Sök

Vibrationer från motor BMW E60 Diesel

52 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
Tjena! Hoppas att ni kan hjälpa mig.

Har ett lite störande problem med min Bmw 520d e60 från 2007. Automatlåda.

När motorn är kall så startar den men går ganska hårt och ojämnt, låter och känns nästan som att den ska dö på tomgången i 10 sekunder för att sedan bli normal. Detta fenomen händer bara när den är kall så jag misstänker glödstiften.

Nu till det största problemet, när jag är ute och kör så vibrerar motorn kraftigt, skramlar och rasslar vid låga varv, oftast när jag släpper på gasen inför ett stopp varven går ner mot 1000rpm. Vibrationerna och ljuden försvinner sp fort jag varvar upp den. Bilen känns pigg för övrigt.

Någon som vet vad detta kan bero på? Har kört diagnos flera gånger och inga felkoder.

6 123 Inlägg
29 januari 2017
Är kamkedjan bra? Om det skramlar och rasslar kan det vara läge att kolla upp den.

52 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Är kamkedjan bra? Om det skramlar och rasslar kan det vara läge att kolla upp den.

Nja jag tycker den rasslar som dieslar brukar göra. Det största problemet är vibrationerna, vilka i sin tur orsakar skrammel och rassel i kupén. Men det är alltså själva vibrationerna som är jobbiga.

Så jag tror kamkedjan mår bra. Har du något annat förslag?

5 725 Inlägg
31 januari 2017
Dåliga motorfästen/växellådsfästen?

Avgassystemet fått sig en smäll och ligger emot nånstans?

52 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Dåliga motorfästen/växellådsfästen?

Avgassystemet fått sig en smäll och ligger emot nånstans?

Sjukt att jag inte tänkte på det haha. Har bokat tid på verkstaden nu för att kolla.

2 021 Inlägg
1 februari 2017
Det är inte bara kåpan över motorn som inte sitter som den ska? brukar låta krig i motorrummet på dessa bilar om man inte får dit den riktigt efter tex luftfilterbyte

52 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
Rille0 skrev:
Det är inte bara kåpan över motorn som inte sitter som den ska? brukar låta krig i motorrummet på dessa bilar om man inte får dit den riktigt efter tex luftfilterbyte

Det är inte omöjligt att det kan orsaka en del av skramlet men vibrationerna beror nog på något annat.

52 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
Då har bilen varit på verkstaden. Glödstift byttes pga att den var svårstartad.

Han kollade alla motor/växellådsfästen och alla såg bra ut. Han hade ingen aning om varför motorn vibrerar som den gör.

Så det är tillbaka till ruta ett. Någon som vet vad detta kan bero på? Slängde i sån rengöring för spridare osv och den tog bort en del av skramlet men inte vibrationerna.

Det är alltså bara på tomgång och låga varv motorn vibrerar. Blir tokig sad

Sök