4134
Sök

Hjälp fel motorolja? Saab 9-3 2004

87 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
#1
Hejsan

Varningslampan för oljan började lysa när jag var ute och körde och åkte in till macken och kollade instruktionsboken där de stod att man skulle ha helsyntet 0W-30 motorolja till min saab 93 2004a, de är en bensinare.

Sagt och gjort så köpte jag och fyllde på 1 Liter av denna olja så oljenivån ligger mittemellan min och Max.
Sen kommer jag hem för att kika på den oljedunk som jag fick med bilen och den var en 5w-40 olja helsyntet....
Alltså har tidigare ägaren kört på den där 5w-40 oljan och jag har petat i 1 liter 0w-30 olja.

Hur farligt är detta?
Vågar man köra med det?

3 121 Inlägg
4 februari 2017
#2
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på. Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2017
#3
viccoA skrev:
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på. Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.

Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.

Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 121 Inlägg
6 februari 2017
#4
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på. Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.

Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.

Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.

Spär du en bra olja med en dålig olja så blir blandningen sämre än den var från början. Säger sig självt. Du har inte sönder några additiv för att du spär med mineral, var har du hört det?


3 121 Inlägg
6 februari 2017
#5
viccoA skrev:
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på. Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.

Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.

Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.

Spär du en bra olja med en dålig olja så blir blandningen sämre än den bra oljan var från början. Säger sig självt. Du har inte sönder några additiv för att du spär med mineral, var har du hört det?


1 705 Inlägg
6 februari 2017
#6
viccoA skrev:
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på. Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.

Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.

Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.

Spär du en bra olja med en dålig olja så blir blandningen sämre än den var från början. Säger sig självt. Du har inte sönder några additiv för att du spär med mineral, var har du hört det?

Du kan i värsta fall blanda två additiv som motverkar varandra. Du har inte sönder några additiv, men du kanske ändå inte får den effekt du förväntar dig eller vill ha.

Att blanda oljor är bara dumt. Visst, oftast händer ingenting, men varför ens riskera att något händer?

TS, vore jag du skulle jag köpa en olja med rätt klassning och godkänd viskositet och göra ett oljebyte, bara för att vara på den säkra sidan. Har din bil dragit en liter olja mellan oljebyten så är det nog ändå dags för en service.


Avstängd
10 388 Inlägg
6 februari 2017
#7
viccoA skrev:
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på. Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.

Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.

Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.

Spär du en bra olja med en dålig olja så blir blandningen sämre än den var från början. Säger sig självt. Du har inte sönder några additiv för att du spär med mineral, var har du hört det?

För den spännande sakens skull; var har du läst att jag skrev det?

Antagligen har du tänkt/tolkat galet, i kombination med att jag kunde varit tydligare.

Du skriver själv att en "A"-olja som blandas/späs med en "B"-olja, inte kommer fortsätta vara en "A"-olja...Om egenskaperna inte längre är en "A"-olja, så har du väl rimligen tappat några av "A"-oljans egenskaper när du blandade/spädde den med en "B"-olja, i den nya häxblandningen som du nyss rört ihop.
Det jag åsyftade var således just detta. Har du en, för sakens skull, syntetisk motorolja i bilen, och spär/blandar den med en mineralolja, så är det inte en syntetisk olja helt och hållet, med alla de egenskaper (vi kan ta en så liten (doh!) sak som exempelvis molekylstorlek som i sin tur påverkar friktionen i motorn) som det innebär. Du har alltså tappat en del av den syntetiska oljans egenskaper.

Om din "Från början superduperolja" blir "sämre" av att blandas med en "Från början inte riktigt en superduperolja" (vilket är innebörden av vad du själv skriver). så är resultatet av blandningen inte utmärkt. Vilket var vad jag motsatte mig.

Sen får du givetvis tycka att det säger sig självt, men, om man, exempelvis, är osäker på huruvida det ens "går" att blanda olika oljor (sett till TS' fråga), så är det kanske inte lika självförklarande för den som undrar (TS) hur oljorna kommer bete sig.
Senast redigerat av it_mutt (6 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 121 Inlägg
6 februari 2017
#8
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
it_mutt skrev:
Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.

Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.

Spär du en bra olja med en dålig olja så blir blandningen sämre än den var från början. Säger sig självt. Du har inte sönder några additiv för att du spär med mineral, var har du hört det?

För den spännande sakens skull; var har du läst att jag skrev det?

Antagligen har du tänkt/tolkat galet, i kombination med att jag kunde varit tydligare.

Du skriver själv att en "A"-olja som blandas/späs med en "B"-olja, inte kommer fortsätta vara en "A"-olja...Om egenskaperna inte längre är en "A"-olja, så har du väl rimligen tappat några av "A"-oljans egenskaper när du blandade/spädde den med en "B"-olja, i den nya häxblandningen som du nyss rört ihop.
Det jag åsyftade var således just detta. Har du en, för sakens skull, syntetisk motorolja i bilen, och spär/blandar den med en mineralolja, så är det inte en syntetisk olja helt och hållet, med alla de egenskaper (vi kan ta en så liten (doh!) sak som exempelvis molekylstorlek som i sin tur påverkar friktionen i motorn) som det innebär. Du har alltså tappat en del av den syntetiska oljans egenskaper.

Om din "Från början superduperolja" blir "sämre" av att blandas med en "Från början inte riktigt en superduperolja" (vilket är innebörden av vad du själv skriver). så är resultatet av blandningen inte utmärkt. Vilket var vad jag motsatte mig.

Sen får du givetvis tycka att det säger sig självt, men, om man, exempelvis, är osäker på huruvida det ens "går" att blanda olika oljor (sett till TS' fråga), så är det kanske inte lika självförklarande för den som undrar (TS) hur oljorna kommer bete sig.

Ursäkta var RCY som hävdade att additiven i en helsyntet inte går att blanda med andra motoroljor....

Givetvis får du "aldrig" hälla i en olja med en sämre klassning än vad din motor skall ha, men var läser du att TS gjort det?

Det går utmärkt att blanda i avseendet att tillsatser inte motverkar varandra, att häxblandningen inte kommer bilda storaklumpar osv för att du blandat, givetvis blir den bra oljan spädd av en sämre, det har väl ingen tvivlat på men det går utmärkt att blanda dem. Jämför med tex. glykol där det i värsta fall bildas en kladdig smet om du blandar fel varianter med varandra eller bromsvätska som absolut inte ska blandas mellan syntetisk och icke syntetisk.
Senast redigerat av viccoA (7 februari 2017)


Avstängd
10 388 Inlägg
7 februari 2017
#9
viccoA skrev:
Ursäkta var RCY som hävdade att additiven i en helsyntet inte går att blanda med andra motoroljor....

Givetvis får du "aldrig" hälla i en olja med en sämre klassning än vad din motor skall ha, men var läser du att TS gjort det?

Det går utmärkt att blanda i avseendet att tillsatser inte motverkar varandra, att häxblandningen inte kommer bilda storaklumpar osv för att du blandat, givetvis blir den bra oljan spädd av en sämre, det har väl ingen tvivlat på men det går utmärkt att blanda dem. Jämför med tex. glykol där det i värsta fall bildas en kladdig smet om du blandar fel varianter med varandra eller bromsvätska som absolut inte ska blandas mellan syntetisk och icke syntetisk.

Var har du läst att jag påstått att TS har gjort det?

Jag hävdar bestämt fortfarande att det inte blir en "utmärkt blandning" av det. Där får du givetvis säga emot om du känner för det, men det kommer inte ändra på det faktum att jag inte håller med dig. Sen må det vara så enkelt att vi helt enkelt har olika definitioner av vad en "utmärkt blandning" innebär.
Senast redigerat av it_mutt (7 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 966 Inlägg
7 februari 2017
#10
För att besvara TS ursprungliga frågeställningar
stifty skrev:
Alltså har tidigare ägaren kört på den där 5w-40 oljan och jag har petat i 1 liter 0w-30 olja.

Hur farligt är detta?
Vågar man köra med det?

Det är inte ett dugg farligt, ja du vågar köra med det. Ge bilen en service om du är orolig.

1 705 Inlägg
7 februari 2017
#11
viccoA skrev:
Det går utmärkt att blanda i avseendet att tillsatser inte motverkar varandra, att häxblandningen inte kommer bilda storaklumpar osv för att du blandat,

Källa på det?

Att det inte bildar stora klumpar betyder inte att alla additiv fortfarande fungerar.
Är man typen som häller i billigaste Biltema-oljan och är nöjd med det så går det säkerligen bra att blanda, skiten blir säkert inte sämre för det, men är man typen som vet hur en olja fungerar och betalar dyra pengar för bra olja med just dom additiv och egenskaper man vill ha så blandar man inte.



Sök