3475
Sök

Bmw 323 CI kokar vid tomgång Hjälp!

5 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Det är så att jag köpte en BMW 323 CI , bilen gick hur bra som helst.
Bilen har stått under vintertid då den endast har körts på sommaren, men när jag kom hem o stod på parkeringen så börja bilen koka, stängde av bilen och lät den kylas ner. Kollade att det fanns glykol och det fanns det. Testade även att lufta kylsystemet men den kokar fortfarande om man står på tomgång, kör man med bilen så kokar den inte alls endast på tomgång. Någon som kan hjälpa mig vad det kan vara för fel? Bilen går att köra helt utan problem men så fort den står på tomgången så börjar den koka. Den har rullat ca 14000Mil, enligt tidig ägare så är termostaten nyligen bytt. Tack på förhand!

Evildan
1 april 2017
#2
Startar kylfläkten?
Hur luktar kylarvätskan? (Avgaser åsyftas)

2 336 Inlägg
1 april 2017
#3
Är det inte dessa som vattenpumps"propellern" brukar spricka på? Köper man ny är dem i metall istället för plast


4 261 Inlägg
1 april 2017
#4
spännande, då jag inte har nån kylfläkt alls just nu på min bil, funkar din el fläkt? alltså den bakom fronten precis bakom grillen? min vetja går igång som ett jetplan vid tomgång

5 Inlägg
2 april 2017
Trådstartare
#5
Bra fråga har inte tänkt på det men minns jag rätt så hörde jag ingen fläkt gå igång, hur testar man ifall fläkten fungerar?

4 261 Inlägg
2 april 2017
#6
daani0144 skrev:
Bra fråga har inte tänkt på det men minns jag rätt så hörde jag ingen fläkt gå igång, hur testar man ifall fläkten fungerar?

du ska ju ha en mekanisk fläkt som ska sitta på en av rem skivorna framför motorn som ska drivas av remmarna, den andra är elektriskt som sitter ordentligt fast bakom fronten, tror den kyler acn och den mekaniska kyler motorn. Jag har inte den som kyler motorn, har endast den elektriska, och den går i gång av sig själv när motorn är i tomgång och varm^^ kolla ifall nån kabel har gått av eller? om allt annat ser bra ut så kanske det är den som har pajat? om alla andra sensorer o sånt funkar .

7 486 Inlägg
2 april 2017
#7
Min gissning är att impellern spruckit och därför inte roterar med på vattenpumpsaxeln.

2 251 Inlägg
2 april 2017
#8
På min Saab 900, som uppförde sig som din bil, hade läck i överkant på expansionskärlet. Alltså ovanför vattenytan. Det var jag själv som orsakat detta.
Det blev m a o inget övertryck i systemet som det ska bli på moderna bilar.

Gick hur bra som helst att åka ned bilen, men när den stod på tomgång så kokade den.
Den elektriska fläkten som styrdes från en givare på kylaren, gick aldrig igång. Det var heller inte felet.


Sök