3179
Sök

Hur får man bromsarna att ta tidigare?

8 Inlägg
26 mars 2017
Trådstartare
#1
Har en Ford Fiesta från 2008. När vi köpte den begagnad i höstas tyckte jag att bromsarna tog dåligt så jag plockade ner oken och la silikon på glidpinnen så att oket glider lätt. Belägg och skivor fram var tjocka och fina. Luftade dem även. Beläggen och skivorna verkar ha suttit där sedan bilen var ny då den rullat väldigt få mil.
Har nu bytt även bromsbeläggen bak (trumbromsar) men tycker att bromsen inte tar förren man väl trycker till orderntligt hårt. När man väl börjar trycka på bromsen börjar de väsa och så får man trycka ännu mer och då tar den.

Vad kan man göra?

mvh Henke
Senast redigerat av Rolle85 (26 mars 2017)

441 Inlägg
26 mars 2017
#2
Var du tvungen att trycka lika mycket innan du renoverade bromsarna?

Du kanske inte fikc ut all luft när du luftade.

198 Inlägg
26 mars 2017
#3
Är bakbromsarna justerade?
Annars kan du få lång pedalväg.


8 Inlägg
27 mars 2017
Trådstartare
#4
Det är samma beteende som innan jag såg över bromsarna.
Jag kanske inte fick ut all luft men det trodde jag iaf....
Bakbromsarna låg på för hårt när jag monterade de nya men så släppte jag lite så att hjulen skulle rotera fritt.
Senast redigerat av Rolle85 (27 mars 2017)

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
27 mars 2017
#5
Hur känns pedalen när bromsarna väl tar?
Inga yttre läckage?
Kollat så att bromsslangarna är i bra skick?

Se även över bromsservon och tillhörande slang så att det inte finns några skador, då det väser när du börjar bromsa.

Up the RA

6 631 Inlägg
27 mars 2017
#6
Är det Fiesta 2002.25 eller  2008.75 det gäller?

Egenskap på 2008orna att pedalen tar halvvägs ner i golvet, har med spelet i baktrummorna att göra.

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 mars 2017
#7
xXSammy skrev:
Är det Fiesta 2002.25 eller  2008.75 det gäller?

Egenskap på 2008orna att pedalen tar halvvägs ner i golvet, har med spelet i baktrummorna att göra.

Tänkte just föreslå en provkörning av en likadan för att utesluta att det är en egenskap som är typisk för modellen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 Inlägg
28 mars 2017
Trådstartare
#9
ja bilen är väl byggd 2007 men är MY 2008.
Väset kommer från själva bromsarna, dvs man hör att de börjar ta men sen tar de inte förren man trycker nedanför halva pedaltrycket som nån va inne på.

6 631 Inlägg
28 mars 2017
#10
Som sagt, 2008 modellerna har det som egenskap att pedalen tar ingenting första halvan.

Däremot kan du plocka av trummorna och se så inte själv justeringen kärvar

De/Dem

8 Inlägg
28 mars 2017
Trådstartare
#11
jag fattade mig inte på självjusteringen, finns de nån film som visar detta?

6 631 Inlägg
28 mars 2017
#12
Aldrig plockat ner trummorna på nyare Fiesta för de har aldrig strulat wink

snabb koll i instruktionerna ska man justera ut backarna så trumman går precis på. Fästa en 3 mm insexnyckel mellan bromsbacken och handbromsarmen (Finns en öggla) och justera handbromsspaken tills insexnyckeln ramlar av

montera trumman, starta motorn och pumpa 10 gånger på bromspedalen.
ser glad ut, ut och kör

De/Dem

8 Inlägg
30 mars 2017
Trådstartare
#13
jo när jag återmonterade trumman fick jag justera så den precis gick på.

108 Inlägg
30 mars 2017
#14
Nu är inte denna videon på just din bil, det är något helt annat. Men tyckte att denna video med Chrisfix var jävligt informativ och man förstod nästan allt som hade med trumbromsar att göra i den, du kan nog skumma igenom den lite och se om du hittar något som är givande! smile
Sen ser ju inte alla trumbromsar likadana ut heller, men värt ett försök. smile

https://www.youtube.com/watch?v=Q5j3sKgNoEs

8 Inlägg
6 april 2017
Trådstartare
#15
hur fasen kan man med och tillverka med trumbromsar idag...skivor måste ju vara billigare

10 163 Inlägg
6 april 2017
#16
Rolle85 skrev:
hur fasen kan man med och tillverka med trumbromsar idag...skivor måste ju vara billigare

Trummor är vanligt bak på småbilar för att spara pengar, utöver det så är det bara idiotiskt med trummor, det lämnades på stenåldern.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 631 Inlägg
6 april 2017
#17
Trumbromsar är jättebra, så många kunder man stött på som blir griniga när de måste byta bakskivor på sin bil då de inte bromsar ordentligt

De/Dem

10 163 Inlägg
6 april 2017
#18
xXSammy skrev:
Trumbromsar är jättebra, så många kunder man stött på som blir griniga när de måste byta bakskivor på sin bil då de inte bromsar ordentligt

Då får man förklara att dom ska bromsa ordentligt minst en gång i veckan. Men att dom ska göra det när det inte är några bilar bakom. Dom flesta förstår det och säger att dom kör väldigt försiktigt.

Jag vet vad du menar men att gå tillbaks till trumbromsar för att folk inte kör som dom borde är fel tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 137 Inlägg
6 april 2017
#19
har samma egenskap på min R5:a, ganska dålig bromsverkan, detta beror på att det sitter bromkraftsregulator inuti bromcylindrarna bak

vid besikningen den 2017-04-04  var det bak  vä 0,6 hö 0,5 
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-b68e7e9f60c3c5283d1b34c07f9940c6.jpg

vänster cylinder bak är bytt 2010

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök