Kennyrc skrev:
Har vart och kollat upp batteriet som är ganska nytt eftersom bilen är väldigt trögstartad då den bara stått några dagar.
Det visade sig att bilen inte laddade batteriet när den var igång gav 13.9V och är väl minst över ca 14.4 V för att den ska ladda riktigt.
Har funderingar om det kan vara generatorn men då brukar den ladda ännu mindre och batterilampan kunna lysa lite svagt, så har ni nån aning om vad det kan vara?
Bilen är en seat leon cupra r -2012
13.9V är väl i underkant men acceptabelt. Är batteriet slut när du startar så drar det en del en stund. Mät med bilen på tomgång när du kört eller laddat en bra stund.
Du kan ju mäta vilken ström den tar i viloläge. Låt den stå med öppen huv i 30-60 minuter och Amperemät mellan minuspol och kabelsko i serie. 30mA eller om man så vill 0.03A bör den inte överstiga om du inte har keyless.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!