2070
Sök

Köpråd billig brukis

97 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
Hej allihopa!
Jag går i tankarna att byta bil (igen...) mina funderingar är vad för bil, nuvarande bil har ett värde på någon 1000-lapp och särskilt mycket utöver det har jag väl inte direkt. Men man måste börja drömma innan man kan få ihop slantarna, den budget jag tänkte är väl ca 0-20 000:-

Krav:
Kombi.
Kunna dra släp på 1500kg på b-kort (bilen får ej väga över 2ton) den ska altså orka och förbrukningen ska inte bli tredubbla.
Gärna så snål som möjligt
Relativt lättskruvad

Saker jag ser positivt
Fyrhjulsdrift
Automatlåda
Lite högre bil

Saker jag ser negativt
Framhjulsdrift

Altså hade allt varit enkelt om man köppt en stor fyrhjulsdriven dieselbil som är stark och dricker ganska lite oavsett omständigheterna. Men då behöver man utökat b-kort då dom flesta fyrhjulsdrivna bilarna blir tyngre. Mina tankar går väl åt att ev flytta söderut och misstänker att jag inte kommer köra lika mycket där, därav känns det mer ekonomiskt med bensin. Så kom med tipps och idéer på vad man bör ha för bil, men även vad man ska tänka på när man köper en billigare bil som man ändå ska kunna lita på.

1 193 Inlägg
2 juli 2017
Det var inga dåliga krav.
Jag lär få en smäll på fingrarna av någon nu, men Audi A4 1.8TQ kanske?
Tillräcklig kraft för att dra släp (max släpvagnsvikt 1500kg) och fyrkrafs när det behövs. 1.8T är relativt billig i drift.
Detta verkar vara ett välskött exemplar
https://www.blocket.se/kronoberg/Audi_a … 21&w=3

Min första tanke var Volvo XC70, men bränsleförbrukningen är inte att leka med plus att de är extremt övervärderade.

EDIT: Jag vill även skjuta ett skott för Subaru Impreza 2.0. Max lastvikt 1600kg (skiten väger bara 1260kg), tillräckliga 125hk och konstant fyrhjulsdrift. Då får du även en pålitlig bil på köpet
https://www.blocket.se/sodermanland/Sub … 21&w=3
Senast redigerat av Cracksoup (2 juli 2017)

97 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
Har kikat endel på A4 1.8tq, men undrar ändå om en såpass liten motor orkar dra 1500kg.  Flickvännens Honda accord med 2.2 150hk blir lite väl trött med 1500kg bakom. Dessutom ligger den på mellan 2-3l/mil då. De är ju dock skillnad på styrka och effekt då min fars i30 med en liten dieselmotor tuffar på bra med låg förbrukning dessutom. Så om någon har erfarenhet av vad A4 1.8tq faktiskt orkar utan att plåga ihjäl sig hade de vart uppskattat.

97 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
Xc70 blir oftast för tung. Imprezan känns ju som ett dugligt alternativ men då känns legacyn och outbacken bättre då dom är större och har oftast gått lugnare liv.
Senast redigerat av Pekkan1 (2 juli 2017)

Forummoderator
18 038 Inlägg
2 juli 2017
Volvo 940.

RWD, automatlåda möjligt (Har en själv på gång med ACC..) samt erkänt tålig. Man åker gott och AW-automaten tål en del stryk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 193 Inlägg
2 juli 2017
Visst går det lite segt med 210Nm och 1500kg på kroken. Drog släp (runt 1400kg) med min optimerade Saab 9-3. Det gick klockrent, men då hade den 320Nm i stället.

Om du oroar dig för att 1.8T är bottenlös så är ju det fina med turboladd att det går att justera i form av optimering.

En 1.9TDI kanske kan vara av intresse? Det tråkiga med dessa är att skatten är retfullt hög
https://www.blocket.se/skaraborg/Volksw … 21&w=3

97 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
Hur är Volvos automatlådor på 2/7/940 serien, hur mycket skiljer dom i förbrukning mot manuell?

Rent spontant låter optimering dyrt, och räcker grejjerna ändå inte så är de ju pengar I sjön. Liksom slänger jag i förgasare från en stor effektfull motor i min Amazon o h får det att lira ihop kommer jag ändå inte ha en snabb bil.

Diesel är ju alltid diesel, vet ej hur mycket jag kommer köra ett tag framöver, så skatten kan nog göra att de blir ett dyrt alternativ.

1 193 Inlägg
2 juli 2017
Pekkan1 skrev:
Hur är Volvos automatlådor på 2/7/940 serien, hur mycket skiljer dom i förbrukning mot manuell?

Rent spontant låter optimering dyrt, och räcker grejjerna ändå inte så är de ju pengar I sjön. Liksom slänger jag i förgasare från en stor effektfull motor i min Amazon o h får det att lira ihop kommer jag ändå inte ha en snabb bil.

Diesel är ju alltid diesel, vet ej hur mycket jag kommer köra ett tag framöver, så skatten kan nog göra att de blir ett dyrt alternativ.

Det beror på vad du tycker är dyrt. Kör in på GDM Performance, ta en kaffe och läs en tidning så är han klar på en timme och då har bilen runt 205hk och 285Nm smile
Det kostar 2500kr.

Vill du inte åka och optimera så såldes det även upphottade exemplar från fabrik
https://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A … mp;amp;w=3
Senast redigerat av Cracksoup (2 juli 2017)

97 Inlägg
7 juli 2017
Trådstartare
Lite uppdatering, har fått tag på två bilar till väldigt rätt pris, en Audi 100 quattro tror det är c3 och en 2,2 eller 2,3l femma i den, om jag ej kommer ihåg helt fel var det en 87. Andra bilen är en Subaru legacy 2.0 -00. Är någon V bilarna något att ha? Kommer dras tungt släp och fullastad bil men stor del av körningen är trots allt med bara jag och ev en passagerare. Båda bilarna är avställd och obesiktade. Subaru är messt intressant.

En till fråga så tänkte jag (oavsett bil) göra lite större service på bilen byta olja, tändstift, multirem och ev kamrem. Vad mer bör man byta så man törs lita på bilen?

1 146 Inlägg
7 juli 2017
Pekkan1 skrev:
Lite uppdatering, har fått tag på två bilar till väldigt rätt pris, en Audi 100 quattro tror det är c3 och en 2,2 eller 2,3l femma i den, om jag ej kommer ihåg helt fel var det en 87. Andra bilen är en Subaru legacy 2.0 -00. Är någon V bilarna något att ha? Kommer dras tungt släp och fullastad bil men stor del av körningen är trots allt med bara jag och ev en passagerare. Båda bilarna är avställd och obesiktade. Subaru är messt intressant.

En till fråga så tänkte jag (oavsett bil) göra lite större service på bilen byta olja, tändstift, multirem och ev kamrem. Vad mer bör man byta så man törs lita på bilen?

Hade sagt subarun ifall den har turbo! Kör på steg 1 så lär den dra högre vikter med inga problem alls!

Sök