Korta svaret: Nej, köp inte och absolut inte med 7-växlad automat, DSG. Speciellt inte om du kollar på kombon du kan tanka med gas. Kända för problem och gassystemet testas på besiktningen vilket kräver att du tankar gas innan.
Långa svaret:
1,2 och 1,4 tsi är/var drabbade av en del kamkedjehaverier. Har varit med om firmabilar där det hänt.. Jag har själv en sån motor nu men som hittills funkat klockrent. Problemet är att VW vet inte själva exakt vilka som fått de dåliga kedjorna säger de.. Så ja, det är lite gambling.
Så länge den funkar så går den billigt, men den är ju varken kul eller upphetsande att köra.
I en passat som ändå är rätt stor och tung hade jag valt något annat och absolut inte en med gasdrift.
Om du vill ha en passat med en så driftsäker maskin som möjligt hade jag kollat på en med manuell låda (DSG funkar om det är den 6-växlade, men kräver oljebyten som är dyra var 6000 mil).
Därtill antingen dieseln som jag har, eller en större bensinare med turbo.
Ekonomin blir ju inte alls den samma som i den du kikat på, men du får betydligt bättre driftsäkerhet, och en trevligare körupplevelse.
En grej som gäller generellt för VAGs motorer är att du INTE bör köra på longlife-service. Dvs 2-3000mil eller 2år. Du får låga ägandekostnader på pappret men jag är helt övertygad om att det ligger bakom en hel del av deras motorhaverier.
Longlife-oljan koksar och bildar klumpar när den blir dålig, vilket sätter igen allt möjligt i motorn, bla kamkedjornas hydrauliska sträckare. Oljan i sig är det inget fel på, men ingen olja i världen är kanon efter 2000 mil. Själv byter jag minst en gång extra mellan varje riktig service.
Passat kan vara en riktigt bra familjebil, men köp gärna en med lite extrautrustning, då de är riktigt trista invändigt i basutförande.
Senast redigerat av Cupra_ (28 juli 2017)