3514
Sök

Hur lossar man Aggregataxeln/Mellanaxeln? B230

8 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#1
Volvo 940
B230fk motor -96
Håller på och totalrenoverar motorn och allt är lossat utom aggregataxeln som jag inte får loss. Den korta axeln som går ner mot oljepumpen är lossad som har "snett" kugghjul på änden som drivs av aggregataxeln. Så ska det inte gå att endast dra ut aggregataxeln? Den rör sig cirka 2mm utåt sen stopp och går inte att snurra då heller! Men sitter den fastlåst på något sätt? Enda jag inte tagit bort är en rund plåt som är mot växellådan på motorn. Måste man ta loss den och isf hur? Finns det någon låsning där under? Har googlat och kollat sprängskisser men kan inte se någon låsning/fastsättning därför frågar jag här! Tack så hjärtligt på förhand!
Hälsningar Pontus.

303 Inlägg
16 augusti 2017
#2
PontusW skrev:
Volvo 940
B230fk motor -96
Håller på och totalrenoverar motorn och allt är lossat utom aggregataxeln som jag inte får loss. Den korta axeln som går ner mot oljepumpen är lossad som har "snett" kugghjul på änden som drivs av aggregataxeln. Så ska det inte gå att endast dra ut aggregataxeln? Den rör sig cirka 2mm utåt sen stopp och går inte att snurra då heller! Men sitter den fastlåst på något sätt? Enda jag inte tagit bort är en rund plåt som är mot växellådan på motorn. Måste man ta loss den och isf hur? Finns det någon låsning där under? Har googlat och kollat sprängskisser men kan inte se någon låsning/fastsättning därför frågar jag här! Tack så hjärtligt på förhand!
Hälsningar Pontus.

Du gör nog helt rätt.
Drev/axel under vevhusventilationsburken som driver oljepumpen ska ur först ja.
Remdrevet ska bort.
Bröstkåpan fram på motorn (med packboxarna i) ska bort.
Sen ska axeln dras rakt ut, sitter inte fast med något mer.

Förmodligen är yttre lagret skuret/rasat om den kärvar på detta viset.
Blir att ta i och dra i detta fallet. Men kolla som sagt hur lagren ser ut när du fått ut axeln. (kanske du ändå tänkt byta)  smile

Lycka till!

//Simon


Sök