4153
Sök

Parkeringsbroms bromsverkan (1.4.2) underkänd Ford mondeo -03

12 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
Hej,

Parkeringsbroms bromsverkan (1.4.2) underkänd. Någon som kan hjälpa mig vart jag ska börja och titta?
Bromsvärdena VB 1.1 & HB 1.3. Innan besiktningen så var handbromsen väldigt slapp. Så jag tog bort däcken och smörjde upp axen på bromsoket som vajern sitter i och sen tog den mkt bättre.

Någon som har tips på vart jag ska börja?

Tacksam för svar.
Senast redigerat av FC71 (15 september 2017)

83 Inlägg
15 september 2017
Börja med att spänna handbromsen.

6 632 Inlägg
15 september 2017
FC71 skrev:
Så jag tog bort däcken och smörjde upp axen på bromsoket som vajern sitter i och sen tog den mkt bättre.

Smörjde du något på vajern? Om inte så låter det som ditt bromsok kärvar, vanligt fel som blir pga kärvande handbromsvajer på dessa bilar.

Dra åt handbromsen, släpp den och försök lossa vajern från bromsoket. Hänger armen efter utan att du drar i den så räcker det med ny vajer

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
15 september 2017
FC71 skrev:
Hej,

Parkeringsbroms bromsverkan (1.4.2) underkänd. Någon som kan hjälpa mig vart jag ska börja och titta?
Bromsvärdena VB 1.1 & HB 1.3. Innan besiktningen så var handbromsen väldigt slapp. Så jag tog bort däcken och smörjde upp axen på bromsoket som vajern sitter i och sen tog den mkt bättre.

Någon som har tips på vart jag ska börja?

Tacksam för svar.

Oftast beror dessa fel med fastrostade wirar och bromsok på att en del personer aldrig använder parkeringsbromsen speciellt när man har automatlåda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 september 2017
kolla att armarna går tillbaka ordenkligt på oken..  men sen när allt fungerar så vrider du in kolvarna utan att röra handbromsen  montera sen oket pumpa ut kolvarna med fotbromsen och sen drar du till handbromsen
så nollar du upp allt ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...

1 313 Inlägg
16 september 2017
Kolla under damasken till handbromsen och kolla så du inte har den "automatiska" sträckaren, pajjar på alla fordar förr eller senare, känt fel och finns repsats på Ford för att byta till manuell justering av wirarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

12 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
På vänster sida så går armen tillbaka väldigt enkelt och fort. Men på höger är den trög. Har försökt och smörjt upp men hjälper inte mkt. Wirarna verkar verkar vara helt okej. Hur får man den armen att funka bra igen? Eller är det byta av hela oket som gäller då?

12 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
Iofs om jag har wirarna av från oken och drar i handbromsen så åker wirana inte tillbaka. Ska de göra de? Eller är det hjälp av armen de ska åka tillbaka?

6 632 Inlägg
17 september 2017
Det är armen på bromsoket som ska dra tillbaka vajern

jag >antar< att det blir att plocka isär bromsoket och rengöra upp det från rost och smuts ifall du vill att armen ska fungera bra igen.

De/Dem

12 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
xXSammy skrev:
Det är armen på bromsoket som ska dra tillbaka vajern

jag >antar< att det blir att plocka isär bromsoket och rengöra upp det från rost och smuts ifall du vill att armen ska fungera bra igen.

Okej, hur är det med bromsoljan. Rinner den ut så man får fylla på och lufta å hålla på? Om man tar bort hela oket.

6 632 Inlägg
17 september 2017
så fort du öppnar kretsen måste du lufta. Om du tänkte plocka isär oket så borde du se till att bromspedalen är halvt nedtryckt först, så sluter du kretsen och bilen kommer inte stå och tömma huvudcylindern

De/Dem

12 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
Nu har jag tagit bort hela oket, tvättat rent smörjt och satt tillbaka. Blev bättre men frågan är om det är tillräkligt? Finns det något knep å testa?

Sök