M50b25IV vägrar starta på startmotorn när den blivit varm.

arvidfasth
28 december 2017 · 54 Inlägg

Har en Bmw med m50b25IV som lever sitt egna lilla liv. Vi kallstart hoppar bilen igång lätt men så fort den kommer upp lite i temp och jag stänger av den är det omöjligt att på startmotorn få den att starta utan den bara maler på. Den går att rulla igång genom att den börjar tända mer och mer tills motorn går. När bilen väl är startad går den. Låter jag den svalna en bra stund kan det gå att få igång den på startmotorn om jag maler länge och hör att den börja tända mer och mer.

Misstänkte från början att tempgivaren var pajj så plockade bort den och kokade den samtidig som jag mätte motståndet och den funkar som sig bör. Har även mätt upp kablarna ända fram till boxen och det är inget avbrott. Kan ju tillägga att det luktar lite soppa när man maler på starten, precis som om den surar ner sig. Mitt nästa alternativ är då kam eller vevaxelgivaren. Om någon utav dom är trasiga, kan detta fenomen uppstå då? I övrigt har jag inga fler ideer så kom gärna med tips och erfarenheter!

Tack på förhand! //Arvid

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
citrouz
29 december 2017 · 168 Inlägg

Hur är den att köra när den är varm?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
arvidfasth
1 januari 2018 · 54 Inlägg

Den går helt ok när den väl går,  kanske missar lite på höga varv smile

BMW 320 "E46" (2003)
BMW 528i (1996)
torsen
3 januari 2018 · 7 307 Inlägg

Bilen är ju rätt så gammal så den kanske har brytare och kondensator.
Om så är fallet så skulle jag misstänka kondensatorn och byta den.

Pekkan1
4 januari 2018 · 97 Inlägg

Lite likt på min amazon. Dock dör den på tomgången ibland också. Startar när den är varm om man använder startas, annars är de svårt. De ändå jag misstänker är att felet sitter i förgasaren, då den började jävlas och kort efter de så märkte jag av problemet.

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2018 · 14 084 Inlägg

arvidfasth skrev:
Har en Bmw med m50b25IV som lever sitt egna lilla liv. Vi kallstart hoppar bilen igång lätt men så fort den kommer upp lite i temp och jag stänger av den är det omöjligt att på startmotorn få den att starta utan den bara maler på. Den går att rulla igång genom att den börjar tända mer och mer tills motorn går. När bilen väl är startad går den. Låter jag den svalna en bra stund kan det gå att få igång den på startmotorn om jag maler länge och hör att den börja tända mer och mer.

Misstänkte från början att tempgivaren var pajj så plockade bort den och kokade den samtidig som jag mätte motståndet och den funkar som sig bör. Har även mätt upp kablarna ända fram till boxen och det är inget avbrott. Kan ju tillägga att det luktar lite soppa när man maler på starten, precis som om den surar ner sig. Mitt nästa alternativ är då kam eller vevaxelgivaren. Om någon utav dom är trasiga, kan detta fenomen uppstå då? I övrigt har jag inga fler ideer så kom gärna med tips och erfarenheter!

Tack på förhand! //Arvid

Om bilen är gammal så kan det vara injektorerna som är slitna så bilen blir sur och därför vägrar starta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
arvidfasth
10 januari 2018 · 54 Inlägg

Bilen är från 91 så finns varken förgasare eller brytare. Felet uppstår som sagt när den är varm, eller den behöver inte ens ha kommit upp i temp, står nålen på 30-40 grader är det precis att den hoppar igång om man maler lite..

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 januari 2018 · 14 084 Inlägg

arvidfasth skrev:
Bilen är från 91 så finns varken förgasare eller brytare. Felet uppstår som sagt när den är varm, eller den behöver inte ens ha kommit upp i temp, står nålen på 30-40 grader är det precis att den hoppar igång om man maler lite..

Du kanske inte förstod men injektorer är detsamma som insprutare. Är dom slitna så droppar det ner bensin i cylindrarna och bilen kan bli svårstartad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
arvidfasth
11 januari 2018 · 54 Inlägg

Spridarna har jag svårt att tro att dom strular eller släpper igenom något bränsle men ska absolut inte utesluta dom. Börjar med att byta vevaxelgivare och se vad resultatet blir.

BMW 320 "E46" (2003)
BMW 528i (1996)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2018 · 14 084 Inlägg

arvidfasth skrev:
Spridarna har jag svårt att tro att dom strular eller släpper igenom något bränsle men ska absolut inte utesluta dom. Börjar med att byta vevaxelgivare och se vad resultatet blir.

Jag hade nämligen det felet på min Vette. Lättstartad kall, nästan omöjlig varm. Efter bytet startar den lika lätt varm.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
livelifesideways1
29 januari 2018 · 20 Inlägg

Hittade du felet? smile

BMW 525i (1995)
BMW 118d "e87" (2008)
arvidfasth
31 januari 2018 · 54 Inlägg

livelifesideways1 skrev:
Hittade du felet? smile

Hej! Testade byta vevaxelgivare utan resultat så står fortfarande kvar tyvärr..

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
jaka54
31 januari 2018 · 5 852 Inlägg

Hej!
När du kört motorn varm gör följande:
1. Ta ur ett stift och kolla om du har gnista!
2. Sätt tillbaka stiftet och kör på startmotorn...och ta sedan ur ett stift och kolla om det är torrt eller blött!

Har du gnista så är det inte fel på tändningen!
Har du torra stift så får inte motorn soppa.
Har du blöta stift (vilket du inte kan ha eftersom du har gnista och motorn ändå inte startar) så har du inte tillräcklig gnista.

En tänkbar orsak: Du säger att motorn lägger av på tomgång!? Gör ren tomgångsmotorn med brakkleen och smörj sedan den vridande kolven med olja! Tomgångsvarvet ska ligga stabilt runt 850V/m.

Utmarks-Loke
31 januari 2018 · 5 904 Inlägg

Hur är skicket på tändspolarna? Hade varit intressant att låna en uppsättning från en likadan bil och prova

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang