3127
Sök

Köpråd: Tysk dieselsedan med mer utseende än prestanda

Evildan
4 mars 2018
#41
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Klart grabben ska ha en diesel!
Kom med i matchen nu Evildan! Du är avundsjuk för att jag miljökompenserar din Prius! Men TS... En C-klass? Du ska inte ha en liten shoppingbil. Du ska ha en fet dieseldoftande knackwürst!

.

En MB ska ha minst 5 cylindrar och driva bak via en automatlåda annars passar den bäst här
http://www.arkadprofiler.se/img/garage0006.jpg

Jag vidhåller att dieseln är död och att köpa en är osunt för plånboken. Vill man ha en så javisst köp en och ta sedan smällen som en riktig man med råg i ryggen.

Så elak! Måste vara luften där uppe i Norrland. Fast jag har en liten hemlis: Kanske blir det byte till en bil med tändstift inom kort... Med 2 pedaler...

Yeaupp så är det.
Litesådärmenarjag
https://steamwash.org/wp-content/uploads/2017/06/Bilkundvagn-K-3.png


Trefligt det gör du rätt i.
Senast redigerat av Evildan (4 mars 2018)

441 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
#42
Jag känner mig hedrad av att herrarna Evildan och Hybrid förärar tråden med lite egosmek, men kan ni inte ta det i PM?

Evildan
5 mars 2018
#43
Gt86 eller BRZ är en helt annan bilytyp än en betonghandlarmellanchefsdieselsedan från Tyskland. Dessa sportbilar är körglada svansviftande leksaker med små utrymmen och relativt halvdan komfort. Ett givet köp mao om det är vad som söks. Ska du skjutsa polare längre sträckor bör du bli bekant med Verne Troyer, Kenny Baker och Jimmy Vee om du ska använda baksätet dvs.

Angående dieselplanerna, har du räknat på skatt, förbrukning, service osv för att avgöra om det är "värt" ?

5 127 Inlägg
5 mars 2018
#44
Kan flika in lite angående c-klass.
Helt klart bra vagnar utan några standardfel. Dock så är vanligaste felen tändningslås och rattlås. Även en och annan kupefläkt har bytts på dessa vagnar.
Dieselmotorn 200-220-250cdi är en bra maskin. Dock förekommer det att vattenpumpen blir glapp och börjar läcka vatten. Lika så hållaren till bränslefiltret kan börja läcka vatten.
320-350cdi är även det bra motorer utan särskilt mycket fel. Lite glödstift och något glödrelä byts på dom ibland. Dock kan dom börja läcka olja från vevusventilationen som sitter dumt till nere mellan topparna i V:t. Delarna är ej speciellt dyra men mycket jobb att byta.

Dock ganska enkla fel att laga.
Annars verkar dom rulla och gå bra.

Justa, handbromsen är ofta dålig, precis som på alla andra automatbilar..
Senast redigerat av mb_pucken (5 mars 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
5 mars 2018
#45
mb_pucken skrev:
Kan flika in lite angående c-klass.
Helt klart bra vagnar utan några standardfel. Dock så är vanligaste felen tändningslås och rattlås. Även en och annan kupefläkt har bytts på dessa vagnar.
Dieselmotorn 200-220-250cdi är en bra maskin. Dock förekommer det att vattenpumpen blir glapp och börjar läcka vatten. Lika så hållaren till bränslefiltret kan börja läcka vatten.
320-350cdi är även det bra motorer utan särskilt mycket fel. Lite glödstift och något glödrelä byts på dom ibland. Dock kan dom börja läcka olja från vevusventilationen som sitter dumt till nere mellan topparna i V:t. Delarna är ej speciellt dyra men mycket jobb att byta.

Dock ganska enkla fel att laga.
Annars verkar dom rulla och gå bra.

Justa, handbromsen är ofta dålig, precis som på alla andra automatbilar.
.

Handhavandefel?

441 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
#46
Huruvida diesel är värt är olika från bil till bil men dom 3-4000 tusenlapparna i skatt det skiljer blir inte mycket sett till hur mycket jag kör.

6 110 Inlägg
5 mars 2018
#47
Ainok skrev:
Huruvida diesel är värt är olika från bil till bil men dom 3-4000 tusenlapparna i skatt det skiljer blir inte mycket sett till hur mycket jag kör.

Det är ganska många tusenlappar det

5 127 Inlägg
5 mars 2018
#48
Evildan skrev:
mb_pucken skrev:
Kan flika in lite angående c-klass.
Helt klart bra vagnar utan några standardfel. Dock så är vanligaste felen tändningslås och rattlås. Även en och annan kupefläkt har bytts på dessa vagnar.
Dieselmotorn 200-220-250cdi är en bra maskin. Dock förekommer det att vattenpumpen blir glapp och börjar läcka vatten. Lika så hållaren till bränslefiltret kan börja läcka vatten.
320-350cdi är även det bra motorer utan särskilt mycket fel. Lite glödstift och något glödrelä byts på dom ibland. Dock kan dom börja läcka olja från vevusventilationen som sitter dumt till nere mellan topparna i V:t. Delarna är ej speciellt dyra men mycket jobb att byta.

Dock ganska enkla fel att laga.
Annars verkar dom rulla och gå bra.

Justa, handbromsen är ofta dålig, precis som på alla andra automatbilar.
.

Handhavandefel?

Japp framför allt det då dom aldrig används men även det faktum att bromsbackar osv sitter i trummor bak vilket gör att det gärna rostar fast om det inte används. Dock billigare och byta än bromsok med inbyggd handbroms.
Senast redigerat av mb_pucken (5 mars 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 661 Inlägg
5 mars 2018
#49
frasse4 skrev:
BMW må ju se rätt trevliga ut på utsidan, men alltså interiören, man kan inte bara köra samma stil sedan 1980.-talet och göra små förändringar...

Fattar inte heller det där. Tittar på en 320 runt -09 men interiören ser ut som en gammal e28.... det passade då, inte nu.

1 193 Inlägg
6 mars 2018
#50
CC72 skrev:
frasse4 skrev:
BMW må ju se rätt trevliga ut på utsidan, men alltså interiören, man kan inte bara köra samma stil sedan 1980.-talet och göra små förändringar...

Fattar inte heller det där. Tittar på en 320 runt -09 men interiören ser ut som en gammal e28.... det passade då, inte nu.

Vad är det som är likadant? Att båda har ratt, luftventiler, klimatsystem, stereo och en växelspak?

E28
https://i.pinimg.com/originals/40/78/8e/40788eb692f880df9ff7228a0d0a6e04.jpg

E90
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/BMW3Series-E90--3784_40.jpg

Liknande form på växelspaken och efterapande av loggan i rattcenrum kan jag erkänna.


4 261 Inlägg
6 mars 2018
#51
Cracksoup skrev:
CC72 skrev:
frasse4 skrev:
BMW må ju se rätt trevliga ut på utsidan, men alltså interiören, man kan inte bara köra samma stil sedan 1980.-talet och göra små förändringar...

Fattar inte heller det där. Tittar på en 320 runt -09 men interiören ser ut som en gammal e28.... det passade då, inte nu.

Vad är det som är likadant? Att båda har ratt, luftventiler, klimatsystem, stereo och en växelspak?

E28
https://i.pinimg.com/originals/40/78/8e … 0a6e04.jpg

E90
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ … 784_40.jpg

Liknande form på växelspaken och efterapande av loggan i rattcenrum kan jag erkänna.

helvete e28 påminner om 70-80tal. tycker inte man sitter fint alls i 3 serie, men 5 serie är en helt annan bil, stoooor skillnad i komfort. Kanske bästa komforten ever i en 5 serie. Men man sitter fint även i a6-eklass osv.

1 661 Inlägg
7 mars 2018
#52
Cracksoup skrev:
CC72 skrev:
frasse4 skrev:
BMW må ju se rätt trevliga ut på utsidan, men alltså interiören, man kan inte bara köra samma stil sedan 1980.-talet och göra små förändringar...

Fattar inte heller det där. Tittar på en 320 runt -09 men interiören ser ut som en gammal e28.... det passade då, inte nu.

Vad är det som är likadant? Att båda har ratt, luftventiler, klimatsystem, stereo och en växelspak?

E28
https://i.pinimg.com/originals/40/78/8e … 0a6e04.jpg

E90
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ … 784_40.jpg

Liknande form på växelspaken och efterapande av loggan i rattcenrum kan jag erkänna.

Kanske var lite väl hård i min jämförelse men du valde också en bil som har skärm vilket inte direkt majoriteten i dom årsmodellerna har. Jag tycker dock dom kunde utvecklat mer med fler funktioner även på dom mer bas-utrustade bilarna.

Visst att det här är en snålvariant men inte går man igång på den här interiören...bilen är trots allt bara 6 år gammal och har utrustning som man hade på 90-talet.

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_31 … =2&w=3
Senast redigerat av CC72 (7 mars 2018)

1 705 Inlägg
7 mars 2018
#53
CC72 skrev:
Visst att det här är en snålvariant men inte går man igång på den här interiören...bilen är trots allt bara 6 år gammal och har utrustning som man hade på 90-talet.

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_31 … =2&w=3

Jag köpte nyligen en 320 e92 och en stor anledning att det blev just den var faktiskt inredningen. Stilrent, funktionellt och enkelt.

Vad i utrustningsväg är det du saknar?
Den enklaste stereon är väl ingen höjdare, så vill man ha infotainment så bör man givetvis titta på en bil med den utrustningen. Men i övrigt kan jag inte påstå att något fattas i BMW.
Senast redigerat av rcy (7 mars 2018)


1 661 Inlägg
7 mars 2018
#54
Du ser, alla är vi olika smile

Jag önskade att det fanns lite mer lull-lull även på de mindre utrustade bilarna. Dom är ändå så pass dyra så det borde finnas. Har man inte infotainment så får man 80-tals-pixlar. Det funkar ju absolut men som sagt, jag hade önskat lite mer då jag tycker det är bra och snygga bilar.


Sök