4088
Sök

Koppla arbersljus på knapp och via backen.

5 Inlägg
6 mars 2018
Trådstartare
#1
Hej! Har 4st kina 18w slim som backlyse på min Caddy.  Har jordat i karossen och tagit styrström via signal kabeln till orignala backlysen. Men vill koppla så att det även går att starta med strömbrytare men även via backen. Hur ska jag koppla då? Direktström från batteriet till en strömbrytare sen vidare till signalkabeln?

Eller hur ska jag koppla? Har köpt en rund strömbrytare med lysdiod i med 3 flatstift kontakter.

Trucker
1 416 Inlägg
6 mars 2018
#2
strömkälla - in strömbrytare - ut strömbrytare - till lamporna

Svårare än så är det inte, istället för direktström från batteriet så hade jag väl tagit kanske från cigguttaget eller något sånt, så slipper du ha ständig ström gåendes igenom strömbrytaren.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

2 040 Inlägg
6 mars 2018
#3
Har du kopplat via relä?

5 Inlägg
6 mars 2018
Trådstartare
#4
Jo men grejen är att cigguttaget också alltid har ström... spelar ingen roll om tändningen är avslagen..
Man kanske skulle tagit ström från positionslyset in till knappen sen vidare till lamporna? Tänkte man kommer ju alltid ha bilen på tomgång när man ska använda lamporna.

Det är en -13 Vw Caddy
Nä inget relä. Tycks verka funka fint ändå.

5 Inlägg
6 mars 2018
Trådstartare
#5
Men kan man verkligen koppla som du skrev? För jag vill ju alltid att dem ska gå igång när jag lägger i backen men även kunna starta dem när jag har bilen på tomgång utan backen i.

4 164 Inlägg
7 mars 2018
#6
Dra pluskabel till strömbrytaren. Ifrån strömbrytaren drar du en kabel som du skarvar ihop med kabeln ifrån backljuset.

När du nu slår på strömbrytaren kommer ditt backljus tändas och det kommer leda till att relät drar och din extra belysning börjar lysa.

På det sättet slipper du skicka 4x18W genom din lilla strömbrytare. och du kan ha igång belysningen utan att behöva ha bilen på tomgång.


7 460 Inlägg
7 mars 2018
#7
"30" på relä över säkring från "+" på batteri.
"85" på relä till instrumentpanel och vidare till strömställare som jordar.
"86" på relä till backljuskontakt på växellådan.
"87" på relä till arbetsljus.

På detta sätt ansluter du arbetsbelysningen lagligt(ska inte kunna gå att tända annat än tillsammans med backljus).

Så brukar jag ansluta på mina "skogshobbybilar".
Bilprovningen kan, men brukar inte ofta, kolla inkopplingen.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
7 mars 2018
#8
torsen skrev:
"30" på relä över säkring från "+" på batteri.
"85" på relä till instrumentpanel och vidare till strömställare som jordar.
"86" på relä till backljuskontakt på växellådan.
"87" på relä till arbetsljus.

På detta sätt ansluter du arbetsbelysningen lagligt(ska inte kunna gå att tända annat än tillsammans med backljus).

Så brukar jag ansluta på mina "skogshobbybilar".
Bilprovningen kan, men brukar inte ofta, kolla inkopplingen.

Självklart får man ha arbetsbelysning på ett fordon som går att tända utan att man lägger i backen.

Vore hemskt besvärligt för alla bärgare tex att endast kunna ha arbetsbelysningen tänd med backen i...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 460 Inlägg
7 mars 2018
#9
Brådhis skrev:
torsen skrev:
"30" på relä över säkring från "+" på batteri.
"85" på relä till instrumentpanel och vidare till strömställare som jordar.
"86" på relä till backljuskontakt på växellådan.
"87" på relä till arbetsljus.

På detta sätt ansluter du arbetsbelysningen lagligt(ska inte kunna gå att tända annat än tillsammans med backljus).

Så brukar jag ansluta på mina "skogshobbybilar".
Bilprovningen kan, men brukar inte ofta, kolla inkopplingen.

Självklart får man ha arbetsbelysning på ett fordon som går att tända utan att man lägger i backen.

Vore hemskt besvärligt för alla bärgare tex att endast kunna ha arbetsbelysningen tänd med backen i...

//Brådhis

Men har skriver ju att han vill ha det kopplat över "backen".
Därför mitt förslag på elanslutningsschema.
Vill han "köra som bärgare" byglar han mellan "30" och "86" på relä.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
7 mars 2018
#10
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
"30" på relä över säkring från "+" på batteri.
"85" på relä till instrumentpanel och vidare till strömställare som jordar.
"86" på relä till backljuskontakt på växellådan.
"87" på relä till arbetsljus.

På detta sätt ansluter du arbetsbelysningen lagligt(ska inte kunna gå att tända annat än tillsammans med backljus).

Så brukar jag ansluta på mina "skogshobbybilar".
Bilprovningen kan, men brukar inte ofta, kolla inkopplingen.

Självklart får man ha arbetsbelysning på ett fordon som går att tända utan att man lägger i backen.

Vore hemskt besvärligt för alla bärgare tex att endast kunna ha arbetsbelysningen tänd med backen i...

//Brådhis

Men har skriver ju att han vill ha det kopplat över "backen".
Därför mitt förslag på elanslutningsschema.
Vill han "köra som bärgare" byglar han mellan "30" och "86" på relä.

Jo, men du skrev att det skulle vara olagligt att koppla på något annat vis än via backen. Vilket jag inte håller med om...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 040 Inlägg
7 mars 2018
#11
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
"30" på relä över säkring från "+" på batteri.
"85" på relä till instrumentpanel och vidare till strömställare som jordar.
"86" på relä till backljuskontakt på växellådan.
"87" på relä till arbetsljus.

På detta sätt ansluter du arbetsbelysningen lagligt(ska inte kunna gå att tända annat än tillsammans med backljus).

Så brukar jag ansluta på mina "skogshobbybilar".
Bilprovningen kan, men brukar inte ofta, kolla inkopplingen.

Självklart får man ha arbetsbelysning på ett fordon som går att tända utan att man lägger i backen.

Vore hemskt besvärligt för alla bärgare tex att endast kunna ha arbetsbelysningen tänd med backen i...

//Brådhis

Men har skriver ju att han vill ha det kopplat över "backen".
Därför mitt förslag på elanslutningsschema.
Vill han "köra som bärgare" byglar han mellan "30" och "86" på relä.

Är fördel med diod (på kabeln som kommer från backljuskontakten/backljusets lampa) som förhindrar att strömmen från brytaren slipper ut till bilens original backljus. Speciellt om man tänkt använda arbetsljuset utan att ha motorn igång och har glödlampor i backljuset.
Och brytare med lampa är att rekommendera så man vet att man har på backljuset.


Sök