17 mars 2018
Trådstartare
Hej!
Jag har några prolem med min Volvo 940 B230FT från 1998.
Bilen har gått dåligt länge och jag har inte lyckats hitta vad felet är men igår blev det ännu värre.
Förr så har jag fått felkoder på 2-3-2 och 1-1-3 och dragit enorma mängder bränsle 2-2,5L/mil och jag har som sagt inte hittat vad felet är och blev less och kört så här i ett år nästan.
Den har nu även för två veckor sedan börjat gorma ordentligt när bilen har varit kall, den har inte velat starta utan bara gnuggat på startmotorn och hoppat till men aldrig startat, då har jag fått bli bogserad i cirka 3km med 2ans växel i så startar den tillslut men går riktigt dåligt tills den blir varm, och den misständer enormt och skickar avgasknallar. Låter nästan som en subaru motor.
Igår, blev det samma procedur att jag fick bogsera igång den 3km men den här gången tog vi den till garaget och den går inte bättre fast den har blivit varm, misständer enormt och luktar MYCKET bensin på tomgång. Då bytte jag motortempgivaren för jag trodde att det var den som spökade och den såg verkligen förjävlig ut när jag äntligen fick ut den, men bilen går inte bättre för det.
Jag har haft den förra veckan hos en verkstad och vi röktestade motorn där vi hittade 4st läckage mellan lmm och gasspjället, två av dom större läckagen åtgärdades. Dom två små läckagen var vid axeln som går in i gasspjället och en slang till kolkanistern.
Bilen går riktigt dåligt, misständer, luktar bensin(MYCKET), låter faktiskt som en utombordare i slutet av avgasröret.
Jag har även gått lös med startgas överallt utan reaktion.
Det som är bytt på bilen nedan.
* Tempgivare (sprut)
* Tempgivare (instrumentbräda)
* Vevaxelgivare
* 2st olika 016 lmm
* Tändmodul
* Bränslefilter bytt
* Fördelarlock, rotor, tändstift, kablar.
* Sportluftfilter
* Lambdasond
* Chippad med KLs chip, testat byta tillbaka till original ändå samma.
* Guldbox
* Bränslepumps relät
* Spridartätningarna
* Grenrörs packningarna
* Insugspackning (3ggr)
* Blockpackning
* Gasspjälls packning
* Oringar bakom fördelarlock
* Packning mellan turbo och grenrör
* Rengjort vevhusventilation (2ggr)
Det jag skulle kunna tänka mig har hänt är väl att kamremmen har hoppat nu när vi bogserade igång den kanske. Har inte kikat på det ännu, men hur ser jag lättast om den har hoppat ett steg?
Är det att ta av alla kåpor, snurra motorn tills den ska stå rätt och kika om remmen står något steg fel? Hur gör jag om markeringen på kamremmen är bortnött?
Kommer inte på något mer nu, men säkert så finns det mer som är bytt.
Mvh
EDIT : Lösningen var enklare än vad man kan tro.. Xebers76 sa att mycket bränsle gör så att tändstiften går sönder. Då tänkte jag såhär.
Tempgivaren har säkerligen varit trasig, den är bytt nu. Då har den flödat satan med soppa in i cylindern och haft ihjäl stiften så bilen knappt har gått att starta. Bytte stiften idag och den hoppade igång direkt utan kraftiga misständningar eller båtmotor ljud, jag är så evigt tacksam till alla som har gett mig råd och tips.. Jag höll på att gå i taket av ilska på bilen. Tack igen alla!
Senast redigerat av Bengteke (21 mars 2018)