totte1015 skrev:
Som någon sa, transportbranschen. Där är man inget mer än en på golvet och då är ens hälsa det sista någon annan tänker på
Jag tog upp detta med en kollega på jobbet och han tog det hela lätt, "visst är det bra med mask, MEN"-tonen
Arbetsgivaren sa även snabbt när jag väl fick den otillräckliga masken, "du kan ju även hålla andan när du öppnar dörrarna"
Så ja, som några nämnde, arbetsgivaren tar även lätt på detta, det är ju inte han som kör det.
Har googlat lite om det och det verkar inte finnas några tydliga regler kring
transporten och tippningen av asbests, endast själva rivningsprocessen
Om jag ska göra detta till en grej med arbetsgivaren måste jag ha bra med kött på benen, länk/utskrift med regler.
Sedan är det ju detta, kan ju ringa facket (självklart är jag medlem) men.... Ja, det är ju just det. Man "vågar" väl inte riktigt
Alla motargument till varför jag ens skulle få en tillräcklig mask var (citerad av kollegor, och/eller arbetsgivaren)
"Du har en vindmarkör och du skall tippa åt det håll det blåser, så asbesten tar vind ifrån lastbilen"
"För att undvika inandning, öppna dörrarna till containern en bit ifrån själva tippstället, och sedan backa dit, på så sätt exponerar du dig minimalt vid asbetstippen" (6/10 gånger så ramlar minst en säck ut när man öppnar dörrarna, så det argumentet sket sig rejält)
"När allt har tippats ur, stå kvar en stund och låt eventuell asbestsdamm ramla ut från containern, sedan kör iväg och stäng"
"Jag har stått i asbestsdamm, rivning och andats in det helt, och det var för många många år sedan, se på mig jag fungerar ännu! Det är inte så farligt, inte alla som drabbas" (detta av
kollegan)
"Det är inte så stor risk att du utsätts eftersom det är slutna säckar" (som inte är så förslutna, se bild)
Som ni ser, alla motargument är bara ren jävla dyngsnack, för att förenkla och förminska faran med asbests