3394
Sök

Volvo 940 jätte hög tomgång o dör vid gaspådrag

13 Inlägg
7 juni 2018
Trådstartare
#1
Har en 945 med enem v16 turbo kam, org turbo (1bar) 531 med 46/38 ventiler, oringat block, h profil osv, går jätteskumt, tomgången är runt 1,5-3,5k även när man startar och kör, varm som kall, och bilen dör när man gasar fullgas(runt 4,5-5k varv) men inte vid stillastående, ibland hör man det koka i ex kärlet men syns inget på mätaren i instrumenthuset, någon som har någon bra ide?? Tack på förhand

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)

2 250 Inlägg
7 juni 2018
#2
Suger luft någonstans mellan luftfiler och topp.
Sprucken slang, grenrörstätning, intercooler e t c.
Spruta startgas på allt hela vägen. Ökar varvet, så är du nära läckan.

2 250 Inlägg
7 juni 2018
#3
Suger luft någonstans mellan luftfiler och topp.
Sprucken slang, grenrörstätning, intercooler e t c.
Spruta startgas på allt hela vägen. Ökar varvet, så är du nära läckan.

13 Inlägg
7 juni 2018
Trådstartare
#4
Testade me såpvatten då de va de ända jag hade för nån dag sen, ingen märkvärdig skillnad, läst lite om att de kan vara tempgivaren under insuget, men ska testa imorgon absolut, tack

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)

13 Inlägg
8 juni 2018
Trådstartare
#5
Inget luftläckage, låter som han misständer, ingen ide?

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)

14 Inlägg
9 juni 2018
#6
Toppackningen som har gått tro? Ifall det "kokar" i kärlet kanske det inte är pga värme utan luft från en spricka i topp/block/toppackningen
Senast redigerat av ECPS_Scandinavia (9 juni 2018)

291 Inlägg
9 juni 2018
#7
varför så mycket godis men med original turbo? (lite off topic men måste bara fråga)

Jag menar oringat block det är ju för 500 hästar +
Senast redigerat av jompazx (9 juni 2018)

13 Inlägg
9 juni 2018
Trådstartare
#8
Större turbo är påväg, satt org på när ja köpte bara o har suttit större innan bara att den blev såld smile

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)

13 Inlägg
10 juni 2018
Trådstartare
#9
Hittat felet och det är jätteskumt, spik skyddet går i, därför han dör, vid 1,1 bar, testat med org ladd och det funkar då galant, dock går han på 0,4-0,5 bar i grundladd o det är en ltt så borde väll vara 0,2-0,3? Org wg o inte brickad eller liknande, direkt man t korsar eller har pysventil på snäppet mer så går han på nästan friladd, någon aning om varför?

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)

291 Inlägg
11 juni 2018
#10
hampustyresgard skrev:
Hittat felet och det är jätteskumt, spik skyddet går i, därför han dör, vid 1,1 bar, testat med org ladd och det funkar då galant, dock går han på 0,4-0,5 bar i grundladd o det är en ltt så borde väll vara 0,2-0,3? Org wg o inte brickad eller liknande, direkt man t korsar eller har pysventil på snäppet mer så går han på nästan friladd, någon aning om varför?

Den kanske spikar?


Sök