2847
Sök

Volvo 740 1990 går ojämnt

37 Inlägg
22 juli 2018
Trådstartare
#1
Har en volvo 740 1990 som idag började gå ojämnt. Den är ganska svårstartad. Ibland måsta man ge gas för den ska gå igång. Tomgång är dessutom ibland ojämn och blöddra. Och när man gasar på kraftigt så kan den också börja blöddra vid ca 3k varv men ibland varva den upp fint.

Någon som vet vad felet kan va? Jag har en liten idé om att den kan vara luftmassemätaren. Kan det vara så eller är det något annat?

Detta är mitt första inlägg så jag hoppas allt är rätt

5 Inlägg
23 juli 2018
#2
Kan alternativt va tomgångsmotorn, eller lambda, luftmassemätaren du får felsöka, prova ta bort tomgångsmotorn och kolla hur de ser ut i hålen, är det mycket skräp o smuts så kan du antingen göra rent de eller prova sätta dit en ny, kolla så alla sladdar går som de ska o inget har hoppat ur eller så

6 218 Inlägg
23 juli 2018
#3
Hej!
Börja med de elementära sakerna som får en motor att fungera.
1. Byt olja och filter.
Bör göras varje år (eller vart 1000-1500mil).

2.Byt rotor och fördelarlock.
3.Byt luftfilter.
De här sakerna bör göras vartannat år.

4. Byt Tändstift. (Volvo original)
Bör göras efter 3000-4000mil.

Kolla tändkablar och det blir bra gnista på stiften.
Kolla att bägge bränslepumparna funkar  (om du nu har två).
Senast redigerat av jaka54 (23 juli 2018)


37 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
#4
Ok, tack för tipsen. Jag kan även tillägga att den får extremt fett. Sluka i sig stora mängder bensin å köla som en d24. Jag bytte LMM mot en annan idag och då slutade den gå ojämnt å varvade upp bättre. Men tomgången blev högre å svajigare och den går fortfarande för fett. Ska impn testa med en kompis LMM som ska fungera å se  vaf resultatet bli.

6 218 Inlägg
23 juli 2018
#5
Hej!
Kat:n funkar?
Bytte kat (det var inget fel på den ,mer än att fästena började rosta sönder) på min Audi 100 för två år sedan och vilken skillnad det blev!!! Motorn gick perfekt innan men efter bytet märkte jag att jag fick bra mycket mer kraft i motorn. På skoj blåste jag ur den gamla kat:n med tryckluft och som det bollmade vit rök/damm ur den!!!
Senast redigerat av jaka54 (23 juli 2018)


451 Inlägg
23 juli 2018
#6
Bränsletrycksregulator som hängt sig? Det hände på min gamla 740 90. Den bara trykte in bensin o gick riktigt dåligt. Oljan blev utspädd med bensin.

37 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
#7
Sukkan skrev:
Bränsletrycksregulator som hängt sig? Det hände på min gamla 740 90. Den bara trykte in bensin o gick riktigt dåligt. Oljan blev utspädd med bensin.

Ok, hur löste du det?

451 Inlägg
23 juli 2018
#8
Bytte ventilen. Koppla loss returledningen till tanken på insugningsröret och be någon starta motorn så ser du om där kommer bränsle,om inte så öppnar inte regulatorn.

Forummoderator
18 132 Inlägg
23 juli 2018
#9
Gött att den har LMM. Då har du ju inte Regina iallafall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
#10
Sukkan skrev:
Bytte ventilen. Koppla loss returledningen till tanken på insugningsröret och be någon starta motorn så ser du om där kommer bränsle,om inte så öppnar inte regulatorn.

Ok, låter ju inte komplicerat att testa. Vilka symtomer hade du när det inte funkade på din?

451 Inlägg
23 juli 2018
#11
Håller med, Regina systemet är besvärligt o hitta felen.

451 Inlägg
23 juli 2018
#12
Den gick väldigt dåligt ville knappt gå under 3000 varv och tillslut var oljan så utspädd så det droppade ut mellan motor och växelåda och tändstiften var svarta och blöta vad jag minns, är nog tio år sedan nu 🤔 den började en morgon jag skulle köra till Jobbet och på kvällen så gick den väldigt dåligt på hemvägen, en Fredagskväll som tur var,så man hade helgen på sig att fina den. Dra upp oljestickan och se nivån och lukta om den stinker bensin.

37 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
#13
Sukkan skrev:
Den gick väldigt dåligt ville knappt gå under 3000 varv och tillslut var oljan så utspädd så det droppade ut mellan motor och växelåda och tändstiften var svarta och blöta vad jag minns, är nog tio år sedan nu 🤔 den började en morgon jag skulle köra till Jobbet och på kvällen så gick den väldigt dåligt på hemvägen, en Fredagskväll som tur var,så man hade helgen på sig att fina den. Dra upp oljestickan och se nivån och lukta om den stinker bensin.

Har kollat stickan och oljenivån är korrekt. Dock så ha jag ej luktat på oljan men kan ju säga att den sluka väldigt mycket bensin och sota som en gammel diesel.

451 Inlägg
23 juli 2018
#14
Har du kollat felkoder?

37 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#15
Sukkan skrev:
Har du kollat felkoder?

Nej ha inte gjort de. Såg igårkväll på youtube och det värkade ju ganska enkelt. Så om det inte löser sig med en annan LMM så ska jag kolla felkoder.

451 Inlägg
24 juli 2018
#16
Glöm inte radera felkoder när du kollat.
Enklast o radera är att dra ut säkring ett i säkringsdosan.

37 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#17
Sukkan skrev:
Glöm inte radera felkoder när du kollat.
Enklast o radera är att dra ut säkring ett i säkringsdosan.

Aa ok, såg även hur man raderade felkoderna på youtube i den lilla dosan man kolla felkoder.

37 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#18
Nu har jag kollat felkoder och jag hade en felkod på uttag 2. Alltså bränslesystemet. Felkoden är 2-1-2. Någon som vet vad det är?

37 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#19
Såg nu att felkod 2-1-2 är lambdasondsignsl. Grejen är bara att jag har inte nån katalysator. Tro ni det kan vara luftmassemätaren som spökar?

37 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#20
Hej! Jag ha nu löst problemet. Tro de eller ej, men det kag gjorde va att nollställa felkoderna. Då slutade den gå fett. Rapp å pigg på gas igen och tomgången är också okej igen. Så om nån ha nåt liknande problem. Testa nolla felkoderna.

Jag vet ju inte än om detta är en lösning som kommer funka i längden men skulle det hända igen så kommer jag testa byta lambdasonden. Jag trodde först att lambdan ej va inkopplad då kag ej ha nån katalysator men så fel jag hade.


Sök