4181
Sök

Hjälp! Garanti på Kia Sportage 2013 - vad gäller?

16 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
Hej!

För tre veckor sen köpte jag en Kia Sportage 2013 hos en bilhandlare med gott rykte.

Ganska omgående( tror redan på väg hem ifrån handlaren) hörde jag ett gnisslande ljud från bromsarna.

Detta har blivit värre ju längre tiden gått och nu låter det mer ofta än sällan.

Till saken: hur täcker garantin i såna här lägen?

Nybilsgarantin som är på 7 år täcker inte på förslitningsskador(som jag misstänker att det är i form av bromsbelägg). Men täcker begagnatgarantin?

Nödvändig info: vid senaste service(dec 2017) noterade firman som utförde den(samma som bilhandlaren) att bromsbeläggen började bli slitna.

På bilens varudeklaration står det inte en rad om missljud från bromsarna eööer dylikt. Allt ska vara i väldigt gott skick.

Försäljaren bedyrade också muntligt att de inte kände till några fel på bilen. Allt skulle vara i toppskick.

Såååå... vad gäller, kan detta gå på begagnatgarantin?

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2018
Generellt så gäller inte "normala slitagefel" som fel.
Den eventuella gråzonen ligger väl i att det inte påtalats.

Har du...pratat med säljaren/firman?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:
Generellt så gäller inte "normala slitagefel" som fel.
Den eventuella gråzonen ligger väl i att det inte påtalats.

Har du...pratat med säljaren/firman?

Har pratat med firman. Men de tyckte jag skulle prata med säljaren och han kommer tillbaka från semester i morgon. Så tänkte ringa då.

När jag läste på baksidan av varudeklarationen så stod det typ att fel som uppkommit i nära anslutning till försäljningen och som inte noterats i deklarationen ska åtgärdas till nollkostnad eller annan kompensation.

Tilläggas kan ju att bilen bara haft en ägare och den har varit servad hos denna bilhandlare genom alla år. Den säljare jag köpte bilen av sålde även bilen 2013.

Så eventuella fel bör de varit medvetna om. Tänker jag.

6 125 Inlägg
5 augusti 2018
Hej!
Att bromsbeläggen är slitna och behöver bytas är ju "inget fel" som bilfirman ska lastas för.
Bara att byta själv!

16 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Att bromsbeläggen är slitna och behöver bytas är ju "inget fel" som bilfirman ska lastas för.
Bara att byta själv!

Okej! Inte ens när jag köpte de slitna och de inte talade om för mig att dom var det?

6 125 Inlägg
5 augusti 2018
Hej!
Lite småfix som bromsbelägg är ju inge stor sak, men hör med firman där du köpte bilen. kanske vill de stå för nya belägg.

4 468 Inlägg
5 augusti 2018
Ibland finns det en "trafiksäkerhets" garanti....

4 261 Inlägg
5 augusti 2018
får ja anta att du inte kollade alls på beläggen när du kollade på bilen? man måste kolla allting när man köper bil även om bilfirman ägs av jesus själv ska man endå kontrollera allt me förstoringsglas. Kunde ha märkt det också vid provkörning?? Säg gärna till ifall du kontrollerade nått eller inte alls.

16 Inlägg
6 augusti 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
får ja anta att du inte kollade alls på beläggen när du kollade på bilen? man måste kolla allting när man köper bil även om bilfirman ägs av jesus själv ska man endå kontrollera allt me förstoringsglas. Kunde ha märkt det också vid provkörning?? Säg gärna till ifall du kontrollerade nått eller inte alls.

Kollade inte med förstoringsglas. Bara en snabbare kik. Jag är inte särskilt bilkunnig, så en längre titt hade nog gjort detsamma.

Under provkörningen hördes ingenting. Då hade jag givetvis ifrågasatt det. Jag har haft två andra bilar som beläggen också blivit slut på, så det ljudet känner jag igen.

16 Inlägg
6 augusti 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Lite småfix som bromsbelägg är ju inge stor sak, men hör med firman där du köpte bilen. kanske vill de stå för nya belägg.

Nä, det är ju tur på det sättet. Men surt att behöva betala några tusen precis när man köpt en ny bil.

6 632 Inlägg
6 augusti 2018
tomatensplanka skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Nä, det är ju tur på det sättet. Men surt att behöva betala några tusen precis när man köpt en ny bil.

5 år gammal bil är inte ny.

De/Dem

2 250 Inlägg
6 augusti 2018
Lugn bara lugn...

Några bromsklossar och ev skivor är väl i sammanhanget en ekonomisk baggis...
i förhållande till det som kommer i underhållskostnader, på en bil som inte är helt ny.

Förstår att du framledes bara kommer att tanka o köra, så bara verkstadskostnaderna kommer att förskräcka. Volvo, debiterar mer än 1000 kr / timme, för att nämna ett exempel.

Skaffa en st Haynes rephandbok för just din bil.
Ta hjälp av någon kompis och börja bekanta dig med bilen...
Köp dig en verktygssats, domkraft och pallbockar.
Kommer heller inte att vara sista gången som det ska servas med nya slidelar, byta oljor, filter o s v.

På Tuben finns många filmer som visar hur du gör.

Tala du med säljaren det första du gör.
En seriös firma är mycket mån om sitt rykte och renome...
Nöjda kunder och bra relationer är mycket viktigt!
Senast redigerat av Meaganeowner (6 augusti 2018)

16 Inlägg
6 augusti 2018
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Lugn bara lugn...

Några bromsklossar och ev skivor är väl i sammanhanget en ekonomisk baggis...
i förhållande till det som kommer i underhållskostnader, på en bil som inte är helt ny.

Förstår att du framledes bara kommer att tanka o köra, så bara verkstadskostnaderna kommer att förskräcka. Volvo, debiterar mer än 1000 kr / timme, för att nämna ett exempel.

Skaffa en st Haynes rephandbok för just din bil.
Ta hjälp av någon kompis och börja bekanta dig med bilen...
Köp dig en verktygssats, domkraft och pallbockar.
Kommer heller inte att vara sista gången som det ska servas med nya slidelar, byta oljor, filter o s v.

På Tuben finns många filmer som visar hur du gör.

Tala du med säljaren det första du gör.
En seriös firma är mycket mån om sitt rykte och renome...
Nöjda kunder och bra relationer är mycket viktigt!

Absolut. Har bekanta som hjälpt mig med andra bilar. Men nybilsgarantin gäller i 1,5 år till så därför är jag mån att verkstad ska fixa detta smile

16 Inlägg
6 augusti 2018
Trådstartare
xXSammy skrev:
tomatensplanka skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

5 år gammal bil är inte ny.

Nej, den är inte ny såklart. Men du förstod nog vad jag menade.

4 261 Inlägg
6 augusti 2018
tomatensplanka skrev:
panda666 skrev:

Kollade inte med förstoringsglas. Bara en snabbare kik. Jag är inte särskilt bilkunnig, så en längre titt hade nog gjort detsamma.

Under provkörningen hördes ingenting. Då hade jag givetvis ifrågasatt det. Jag har haft två andra bilar som beläggen också blivit slut på, så det ljudet känner jag igen.

om beläggen är slut eller skivorna gjort sitt skulle du kunnat ha sett detta när du var hos handlaren. Synd att du inte kollade ordentligt, eller tog med dig nån som kunde göra det. Förstår att det kan vara svårt men det är rätt vanligt me folk som bara går o kollar på en bil och litar på handlaren att allt är tip top. Det finns ingen bil som är tip top alla har säkert nånting som inte är 100% , nästa gång nu;)

Avstängd
10 388 Inlägg
6 augusti 2018
Prata med säljaren. Och ta det därifrån.

Och ja, som varit uppe i tråden, en bil "ska" vara "trafiksäker" (det går givetvis att ta sig runt), med det menar man att den ska klara ett besök hos bilprovningen. Men, det gör ju även en bil med slitna belägg (om de inte är sopslut givetvis)

- - - - Edit - - - -

Eller var det bara jag som inbillade mig att det varit uppe i tråden...oh well
Senast redigerat av it_mutt (6 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök