Jag försöker att ta reda på vart gränsen går för hur många Ampere /Watt jag kan förbruka i bilen innan 12v batteriet börjar laddas ur. Så att jag kan hålla mig under vad 12v batteriet laddas med från spänningsomvandlaren i bilen . Det är ju en elbil (BMW i3) så det finns ingen generator att bara mäta på, och är ett antal grova kablar kopplade på + på 12v batteriet.
MEN, jag får bara fram att 2st slutsteg (4ch + 2ch, högtalare på totalt ca 370w RMS) bara förbrukar 6.8A vid 14v när jag mäter med nedan tångamperemeter / tångmultimeter.
* Kan detta stämma? Har jag tänkt rätt nedan?
* Tips? Synpunkter?
* Vad borde ett/två mindre slutsteg dra i Ampere?
6.8 Ampere x 14 Volt = 95 watt. Det låter lite lågt väl?
370w / 14v = 26 Ampere multiplicerat med effektförlusten 1.2 för klass D steg borde väl ge ca 31 Ampere vid max.
Jag menar, varför skulle man dra en 10mm2 kabel, säkra till 50A om det bara drar 6.8A genom kabeln?
- Och ja, mätaren klarar DC, och har provat den åt båda hållen, mätt vid batteriet och vid slutstegen samt jorden vid batteriet. Jag mätte med en 50hz test ton, drog på så högt jag kände var säkert för högtalarna.
Bifogar en bild på resultatet.