- Att förstöra broms- eller kopplingshyvudcylinder kommer sig av att man trycker med respektive pedal i bott, då det inte finns nåt pedalmotstånd vid öppnad luftnippel.
Då går tätningarna förbi vändkanter som blir inuti cylindern, så att säga längst in, och rivs sönder.
Märks att pedalerna sakta men säkert sjunker nedåt, när man pressar.
- Men nej... det är nog inte felet!
Är väl VAG-syndromet.
Gid Jul, God Jul!
På flera av mina drågor, så har jag haft luftningsproblem, senast Skoda o Golf V.
Det blir liggande luftblåsor, större o mindre inne i t ex bromskolvar och annat. Värst är det med bromsar som har handbromsfunktion, d v s bakbromsarna.
Enda raka är att lossa bromsoket, sätta en distans, t ex träkloss, med samma tjocklek som skivan och de båda bromsklossarna har tillsammans, i stället för dessa. Med låt bromsslang mm sitta kvar.
Lufta nu endera genom: tryck-lufta-tryck principen, eller genom att använda typ "Luftman" och trycka bromsvätska uppifrån bromsvätskebehållaren. Var noga med att aldrig gå under minnivån med bromsvätska! För då trycker du in luft i ABS mm.
Under tiden du luftar, vänder du bromsoket
i olika lägen och knackar lätt med en klubba eller hammare.
Avsluta med att vända luftnippeln allt mer uppåt.
Gör så runt om. Var frikostig med bromsvätsksn, så blir det bytt i hela systemet.
Nu får du perfa bromsar!
Enda som kan gå fel är att det blir för lite bromsvätska i reservoaren.
God Jul, God Jul...
.
Senast redigerat av Meaganeowner (26 december 2018)