.
Var inne på VAG med bilen för åtgärd av höger framljus, efter skadereparation. Då jag hade ärende till resistensstaden.
Enligt teknikerna var det fel inne i det nya lamphuset, vilket gjorde att det inte gick att justera tillräckligt.
Det syntes tydligt att något var fel med reflektorerna, inte alls samma spalt mellan nederkant på reflektorn och ljustunneln framåt, jämfört med vänster lamphus. Vänster lamphus ger bra ljusbild.
Har inte möjlighet att inom rimlig tid, än en gång att åka dessa 22 mil t o r, dagtid, vardagar när verkstaden är öppen.
Så ett nytt lamphus blev skickat, för utbyte.
- Felet är att det går inte gick på något sätt att få ned heljusbilden tillräckligt. Reflektorn tar i vid överkanten. Verkar som om båda reflektorerna är monterade för långt fram.
Finns tre justeringsmöjligheter.
En av de vita insexrattarna, påverkar enbart helljuset
Den andra vita insexratten och en typ 4 mm sexkanskruv, påverkar halvljuset. Dels i höjd, men även i sidled.
Därtill kommer den elektriska justeringsmöjligheten inne i bilen, som då enbart påverkar halvljuset. Ska enligt Haynes stå i läge 0 vid injustering.
Nu kommer jag att jämföra ljusbilderna med vänster ljus (som är oskruvad) och flera andra bilar, som nyligen är godkända i bilprovningen. Vet att strålkastarhöjden över vägytan/golvet på de olika bilarna påverkar.
Lamphusen är samtliga stämplade 1 % ... Undras just vad som då menas med 100%
( Kollade på en Megane -06. Där påverkade den elektroniska regleringen båda reflektorerna samtidigt.)
Ska bli intressant att ta sig an bilen.
.