Ett exempel, ursäkta o t, var SAAB V4 som byggdes både i Nyland, Finland, och i Trollhättan.
Trots att bilarna på papperet inte skulle kunna gå att skilja åt var vissa saker bättre utförda på de finska bilarna.
Lacken, sätesklädslarna, elhärvorna med tillbehör och mycket annat höll en högre klass.
De SAAB-kunniga, däribland jag, såg alltid till att få en finsk bil.
Reklamationerna på bilarna var en bråkdel på de finska.
Vet jag eftersom jag var serviceingenjör på SAAB och hade tillgång till vissa handlingar.
Helt o t igen så rådde samma förhållande för Simca/Chrysle Horaizon vilken likaså tillverkades i Nyland samt i mellaneuropa.
Inte osannolikt att det är samma sak nu för tiden hos vissa biltillverkare.
Vet dessutom av egen erfarenhet att Japanbyggda Suzuki, 4 st ägda, är bättre än Spannientillverkade dito.
Konstigt nog anses Spannienbyggda Defender vara bättre än syskonen som byggs i England.
Även, o t ännu en gång, är det skillnad på Ford Maverick och Mazda Tribute. Förutom skillnader i drivlinan borde inte kvalitetskillnaden ha varit så stor på "tvillingarna". Maverick byggdes i Europa och Mazdan byggdes av Ford i Canada. Har ägt och brukat en Mazda Tribute 3.0 V6 automat -01 i över 5 år, så jag vet.
Det är mycket som förbryllar.