Hej på er!Vill förtydliga syftet med denna tråden så ni alla får en förståelse över vad det är jag tänker åstadkomma med denna bilen. Detta är min personliga smak och alla tycker inte alltid likadant så är det
I mitt tycke så ska bilar ha ett cleant intryck och allt ska sitta tight och se ut som det är så det kunde vara byggt från fabriken på det sättet, helt enkelt de bästa bitarna från volvo samlat i en bil.
Då kommer som utlovat lite mer information på bilen jag hade turen att förvärva här i jul.
Volvo 850 T5 årsmodell 1995.Bilen har varit otroligt bra omhändertagen och är helt fri från rost sånär som på en liten liten blomma på bagaget (som jag givetvis upptäckte efter jag lackat utvalda delar av bilen men mer om det sen).
Bilen har i skrivande stund slagit över till 20 000 mil vilket jag får säga testamenterar skicket på bilen.. Bättre objekt hade jag inte kunnat önska mig. Visst har den lidigt lite av de ungas händer med xenonkonverteringar och ledljus men det är ju bagateller i sammanhanget och kan återställas lätt.
Då den byggdes till nästan samma recept som min gamle så satt det vid köp:
Klassiska och beprövade 19T-kittet".
* TD04HL19T
* Ljusblå spridarna
* 3" avgas
* Green cotton luftfilter
* Chippet från autotech som de utvecklade sitter kvar
* mekanisk laddtrycksstyrning satt till 1,3 bar
* Flashig autometer laddtrycksmätare i A-stolpen (det får vi diskutera senare...)
Övriga bilen:* Stylinglampor
* Bilsteindämpare med HR fjädrar
* Powerflex bussningar
* Nyservad med kamrem och bromsar
(6 år sedan eller 900 mil sedan)
* Fräsch men sådär Snygg tyginredning
Båda bilarna byggdes med s70:ins front och r stötfångaren (givetvis originalgrejer)
Lite saker har jag hunnit med redan men det är bara till er fördel så det kan bli täta uppdateringar nu i början
Planer med bilen?* C70 klarglas är det enda dessa bilar ska ha... Vilket även var fallet 2004
* Lacka om då det tyvärr var en hel del klarlacksläpp på taket och dåligt lackad sedan tidigare.
* Leta rätt på Masitaly President fälgarna igen som den gamle hade och nya däck.
* 850 mörka R Alcantara inredningen ska i.
* Alu IC
* S60R Bromsar runt om
* Eventuellt nya coilovers .. Men suger på den karamellen lite
Detta kommer garanterat revideras både en och två gånger men det är en start.
Här följer lite bilder på hur den såg ut när jag hämtade den.
Till nästa gång