Fenja skrev:
Har ett skärande, gnisslande ljud som kommer från vänster fram emellanåt. Det gör också att fälg+bromsok/skiva blir supervarmt även om jag kört helt utan att ha anvämt bromsen.
Igår var den tyst ända tills jag gjorde en skarp högersväng, efter det började det gnissla konstant och fortsatte så hela sista vägen hem. Den gnisslar då på rakt spår och vid hägersväng. Drar jag ratten åt vänster blir det tyst tills jag är på rakt spår igen. Ibland kan det ge med sig efter ett par hårda inbromsningar, men oftast kommer det och går under hela körsträckan.
Plockade av hela bromsoket i fredags. Borstade rent från smuts och rost, pressade tillbaka cylindern hela vägen, smörjde upp kolvarna så att de gled lätt nog att jag kunde trycka tillbaka dem med bara "tumstyrka".
Då har bilen tyst hela vägen hem (kanske 4 mil). Sen igår när jag skulle ge mig ut var den tyst de första 3 milen, sista kilometerna hördes några tysta gnissel igen, och senare på kvällen när jag gav mig ut igen var den tillbaka som tidigare, med högt gnissel som bara gav sig vid vänstersväng.
Bromsbeläggen var kanske 2-3 mm kvar på bara, så jag har beställt nya. Om nu det kan vara en felkälla, men det känns ju inte som att slitna ytor bromsbelägg skulle göra att bromsen ligger emot, eller?
Har försök googla runt efter förslag på felkällor, en del säger hjullager, men då säger andra stt det inte alls stämmer med gnisslande ljud, att det ska vara med skapande/knorrade. Och det är är verkligen gällt och pipigt.
Har någon här en idé? Är det bara att köpa nytt ok kanske? Eller göra ett nytt försök med grundligare smörjning och rengöring? Något annat än det som kan påverka?
Och ja, verkstadshjälo skulle väl vara super, men jag har inte råd just så det är inget alternativ för stunden.