Norde skrev:
Tror inte att det skulle vara possitivt på något sätt att legalisera det, möjligtvis så att tomtarna som missbrukar idag kan göra det lagligt.. Vid en legaliseringen skulle säkert allt fler på upp ögonen för det och vilja testa på för att sen vilja testa något mer vilket nog i längden ändå skulle ge ett ökat missbruk i samhället .. Visserligen kanske det inte är så farligt som det sägs och att alkohol är värre, men skulle alkoholen kommit nu skulle ju även den vara förbjuden..
Sedan sitter det där väl kvar längre i kroppen så att man på nåt vis är påverkad av det om jag förstått rätt? och isf kan vi ju också bara räkna med att allt fler som vi möter i bilar längs vägarna är påverkade
Det sitter kvar i blodet ca 8-10h efter man rökt, vilket är uppgifter från polismyndigheten, efter det syns det inte på ett blodprov. Det som ses efter det är nedbrytna metabolider men de påverkar inte brukaren. Med andra ord, en haschtomte är "säkrare" än en alkoholbrukare då alkohol ofta kan sitta i 24-36h vid ett normalt fylleri (50cl vodka/8-9 4,6% öl = 24h). Har även sett rapporter på att en nedrökt person har ungefär dubbelt så stor risk för att krocka som en nykter, medans en alkoholberusad är samma siffra 18gånger så stor.
Även om ALLA som dricker alkohol går över till cannabis så är det en extremt stor förtjänst för samhället, då alkoholen är värre på alla sätt, så med andra ord skulle större delen av befolkningen kunna få upp ögonen för CB och börja bruka den och det är fortfarande possitivt.
Fakta säger ju även att i länder där det inte är straffbart att röka CB är andelen dödsfall av tunga droger mycket lägre än i länder med stränga straff. Det säger ju också att förbudet är idiotiskt då det får motsatt effekt.
Blacken: Skräckpropagandan började på 60-talet, när oljan försvann har jag inga siffror på.
Cannabis"missbruk" är lättare att bota än tobak/alkoholmissbruk då det enbart är psykiskt, precis som shopping och allt annat som man tycker om att göra. Men inte sagt att det är "lätt" för det, då det gäller för missbrukaren att ha annat att göra på all den extra tiden den får när den slutar, men fortfarande, det är "lätt" jämfört med de flesta andra droger.
Ni har även "Debatt" på svt 1 nu kl 22, om alkohol vs. knark. Hinner dessvärre inte se själv för jag jobbar tidigt morgonskift. Men ska se det på webb-tv imorgon.