15 augusti 2019
Trådstartare
Hallå,
Har en Ford mondeo 2,2 tdci årsmodell 2012 som gått ca 20000 mil som jag inte blir klok på..
Symptom:
Den går hur fint som helst upp till ca 2600-3000 varv (stillastående eller om man åker det spelar ingen roll), men efter det spikar den till och tappar sakta varvtalet och även en cylinder. Ibland lyckas den återhämta sig själv efter en stund på tomgång men ibland lägger den av, men startar galant direkt igen utan problem.
Det som är bytt i hopp om att hitta felet:
*Bränslefilter
*Luftfilter
*Luftmassemätare
*MAP sensor
*Bränsletryckregulator
*Bränsletrycksensor
*Högtryckspump (Denna suger själv från tanken, alltså ingen förpump)
*Alla spridare
*EGR ventil
*Kamaxelgivare
*Vevaxelgivare
*Kabelhärva
*Luftspjäll
*Bränslerör även retur
*Kamrem
Allting är kodat ihop med datorn som skall kodas givetvis!
Det finns inga felkoder i datorn och alla givare ger fina värden..
Pumpen jobbar mellan 400 bar på tomgång och 1800 bar på fullgas.
Alla spridare ger ett jämt flöde på returen så ingen ger mer eller mindre.
Har felsökt luftläcka både före och efter turbon med rök, ingenting..
Har även prövat "flaskmatat" pumpen med en bränslepump och en petflaska, men ingen skillnad.
Så min fundering är om datorn har gett upp? Kan det ge sådana symptom?
Tack på förhand!
Senast redigerat av Fiat126 (15 augusti 2019)