Min generella uppfattning om dubbfria är att de är bra när de är nya men dåliga om de är äldre och att ”dyra” dubbfria däck är förbannat bra. Nya dubbfria från t ex Nokian skulle jag absolut inte ha några funderingar över, tvärtom.
Men egentligen är det precis som candyweiss säger, en omöjlig fråga att svara på.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Min generella uppfattning om dubbfria är att de är bra när de är nya men dåliga om de är äldre och att ”dyra” dubbfria däck är förbannat bra. Nya dubbfria från t ex Nokian skulle jag absolut inte ha några funderingar över, tvärtom.
Men egentligen är det precis som candyweiss säger, en omöjlig fråga att svara på.
Jag misstänkte det, det är mycket is och en hel del snö.
Jag får väl prova och se.. Men magkänslan säger dubb.. Hehe
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Min generella uppfattning om dubbfria är att de är bra när de är nya men dåliga om de är äldre och att ”dyra” dubbfria däck är förbannat bra. Nya dubbfria från t ex Nokian skulle jag absolut inte ha några funderingar över, tvärtom.
Men egentligen är det precis som candyweiss säger, en omöjlig fråga att svara på.
Jag misstänkte det, det är mycket is och en hel del snö.
Jag får väl prova och se.. Men magkänslan säger dubb.. Hehe
Para däcken med varandra. Friktionsdäck med dubb hade nog varit optimalt
Satte på dessa då ett av sommardäcken var platt som en pannkaka.. Ingen tid att förlora när man skall till dagis. Tror jag slog nytt rekord på byte av 4 däck haha :p
Dubbfria nokian
Senast redigerat av Presidento (3 oktober 2019)
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dubb är absolut optimalt för landsvägar etc (som ingen någonsin sagt), håller dock med tidigare att kör man efter vad väglaget är så är det fullt okej! Kör med dubbfritt 2,5 mil enkel i vinterväglag på gamle 9-5:an och det blir väl lite krångligt när plogisen inte vill ut eller vid underkylt men annars har det inte varit några problem såvida man anpassar hastighet och körstil lite extra. Testa och se, som du säger bara att kränga om ifall det behövs.
senaste åren har ja kört dubbfritt och märker ingen skillnad mot när ja körde dubb, nu väljer ja alltid dubbfritt, tystare och skönare gång. som många sa det är hur du kör som påverkar mest. kör lugnare på vinter speciellt när du ser på morgonen att det är minusgrader ute^^ har sj iaf aldrig haft problem me dubbfritt och ja har verkligen inte kört på några speciella märken, har alltid haft kinadäck på och det har funkat bra, denna gång har ja nexen winguard dubbfria.
Bor i Stockholm, med det vägunderlaget. Kört dubbfritt de senaste 10 åren, 4x4 i 4 år. Jag är nöjd med det valet. Förra vintern hade jag en nyare hyrbil med dubb. Det var otroligt så dålig kontakten mot vägen var vid barmarkskörning, kändes väldigt obehagligt.
Alla pratar om is. Men man kör rätt mycket på barmark också. Det råder ingen tvekan om vad som är bäst på barmark.