Meaganeowner skrev:
En helt annan bil var exakt sån.
En Renault.
Det var på just denna bara möjligt på höger sida om växellådan.
Infästningen av inre drivknut mot utgående axel från växellådan.
En rörfjäder rakt igenom, som gått av.
Vilket gjorde att drivknuten kunde glida på drivaxeln några centimeter.
Då drivknuten låg längst in, styrdes allt upp som det var tänkt.
När drivknuten gled ut, så kändes ett tydligt glapp, när man ruckade i sidled.
Drivknuten ska alltså inte glida på drivaxeln som kommer ut från lådan. Ryck o dra, så känns det. Kanske bända med ett litet spett.
Samma blir det om drivaxeln som sitter mellan drivknutarna går att vicka i sidled, vid inre drivknut.
Vid högre hastighet centreras det i båda fallen, p g a rotation och vibrationerna upphör.
Ett lurigt fel, som bara märks om man bryter lite.
Leta rätt på en sprängskiss, så framgår det hur det är konstruerat.