3545
Sök

Reläkabelsats - vill inte ha strömbrytaren

2 Inlägg
3 december 2019
Trådstartare
#1
Halloj!
Ska koppla in 3 Seeker x 60W på vår Toyota Yaris Hybrid -18.
Har en fråga angående reläsatsen som jag köpt, den var (tyvärr) med strömbrytare. Att gå igenom torpedväggen på en Yaris Hybrid -18 verkar nästintill omöjligt!

På stift 85 på reläet löper en blå kabel till strömbrytaren, sen ska tydligen röd kabel från strömbrytaren vara styrsignalen till helljus.
Poonera nu att jag inte vill har strömbrytaren. Hur får jag bort strömbrytaren helt??
roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171408/171408-0685e730ef52a99449491838b996c5bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171408/171408-7b7c806ce2186c1635065bd9fac98250.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171408/171408-40ce758688cf4535098eb97051847eb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171408/171408-1663c430d7fdc43edd8f2a635c537cbd.jpg

1 798 Inlägg
3 december 2019
#2
Styrsignal (röd kabel från helljus) kopplas direkt till 85.
Anledningen till att du har en jordkabel till knappen är för att få symbolen i knappen att lysa när knappen är tillslagen/helljus aktiverat.


Trucker
1 414 Inlägg
3 december 2019
#3
Du gör som ovanstående skrev, signal från helljus direkt till 85 på relät smile
Så slår bilens spak på ljusen och du slipper knappen, easy peasy smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 december 2019
#4
Tja, normalt har man styrsignal PLUS på 86 eller dito MINUS på 85. Men vad vet jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
3 december 2019
Trådstartare
#5
Fasen vad enkelt!

Tack för svaren!!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 december 2019
#6
Hybrid_ skrev:
Tja, normalt har man styrsignal PLUS på 86 eller dito MINUS på 85. Men vad vet jag.

Tror du att de förbaskade elektronerna bryr sig om de kommer från vänster eller höger?  smile
Dom ska ju BARA runt spolen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 december 2019
#7
malus skrev:
Hybrid_ skrev:
Tja, normalt har man styrsignal PLUS på 86 eller dito MINUS på 85. Men vad vet jag.

Tror du att de förbaskade elektronerna bryr sig om de kommer från vänster eller höger?  smile
Dom ska ju BARA runt spolen..

Vissa bilar är minusstyrda. Så visst har det en smula betydelse.Men helt korrekt: Så länge de har en matning och en signal spelar det ingen roll. Det mäter man ju upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trucker
1 414 Inlägg
3 december 2019
#8
Hybrid_ skrev:
Tja, normalt har man styrsignal PLUS på 86 eller dito MINUS på 85. Men vad vet jag.

dom tre kabelkitten med relä jag har hemma, har alla signalen ingående på 85 & jorden på 86, funkar prima det med smile
Senast redigerat av zleepy (3 december 2019)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

7 394 Inlägg
3 december 2019
#9
OM man vill kan man ju koppla in en fjärrstyrning till remoten :9 så har jag då kan man slå av extraljusen via fjärr i ex dimma snörök smile


Forummoderator
18 003 Inlägg
3 december 2019
#10
Det viktiga är att extraljusen enbart går att tända när helljuset är tänt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

272 Inlägg
3 december 2019
#11
malus skrev:
Hybrid_ skrev:
Tja, normalt har man styrsignal PLUS på 86 eller dito MINUS på 85. Men vad vet jag.

Tror du att de förbaskade elektronerna bryr sig om de kommer från vänster eller höger?  smile
Dom ska ju BARA runt spolen..

Ett solklart "mja" på det där! Dags för överkurs! smile

Om man använder relä med inbyggd flyback-diod sitter denna normalt kopplad för plus-matning på stift 86. Kör man då styrströmmen på andra hållet blir dioden av uppenbara skäl kortlivad. Men för att göra det än lite oklarare finns det även reläer med flyback-dioden kopplad baklänges att köpa. hmm


Forummoderator
18 003 Inlägg
3 december 2019
#12
Huvudsaken är att 85/86 har en matning och motparten har en signal från helljus. Sen om det är plus/minus spelar ingen roll för reläet då detta är ett vanligt standardrelä.

Jag har väl 20 stycken sådana satser hemma. Installerar extraljus på bilar dagligen i nuläget. Ska ta en koll imorgon då en står överst på jobblistan med dubbla LED-ramper.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök