3232
Sök

Köpråd! Audi-audi-audi

8 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#1
tjenare.. kan börja med att jag är mycket oerfaren av bilar men jag är sugen på någon audi, Och dom jag kikar på är

Audi A6 3.2fsi quattro -05

Audi A6 2.4 Quattro -05

Audi A4 1,8TS Quattro Stcc S-line BSR -04

AUDI A4 2,0 T Q 6vxl -05

Audi A4 1.8T - 06


ja eller någon liknande av dom moddellerna smile

är tacksam för alla tips om, för och nackdelar med alla bilar. vad ni tycker om dom, Och vad ni har för erfarenheter om dessa bilar smile

eller om ni vet någon annan schysst modell man kan få under 85000:- och berätta gärna varför ni hade valt en sån modell isf.

och det är hellst sedan jag snackar om, + att bilen ska vara MANUELL
Senast redigerat av gregern (10 april 2014)

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2014
#2
http://www.blocket.se/varmland/Audi_A6_ … 9.htm?ma=1

I annonsen nämns de att dom rostar på dom punkterna

2.4an är helt okej

3.2an säger folk iallafall att det är en "sämre" motor men inget jag kan ställa mig för eller emot aldrig ägt sån.

2.0T känns riktigt jävla slö. granne har en sådan -07a även där rost i dörrar och baklucka..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

8 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#3
okejdå tack för svaret mannen smile ja de är juh de, jag bor juh längst upp i norrland typ, 10 mil norr om polcirkeln wink = mindre rost
men alla bilar är så jävla dyra här uppe jämfört med där nere! hmm

har du nå andra tips om nån fet audi modell?

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
10 april 2014
#4
opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/varmland/Audi_A6_nybes_och_skatt_6vxl_52884759.htm?ma=1

I annonsen nämns de att dom rostar på dom punkterna

2.4an är helt okej

3.2an säger folk iallafall att det är en "sämre" motor men inget jag kan ställa mig för eller emot aldrig ägt sån.

2.0T känns riktigt jävla slö. granne har en sådan -07a även där rost i dörrar och baklucka..

2.4:an är trött och törstig

3.2:an är kass

"Den bil som överlägset leder statistiken över motorbyten är Audi A6 3,2 FSI. Orsak är att kamkedjorna hoppar och ventilerna krockar med kolvarna. Det i sin tur beror på att kamkedjesträckarna beckar ihop på grund av koksbildning och inte kan sköta sitt jobb.
Långa serviceintervaller är en del av orsaken. Under gynnsamma förhållanden kan bilen gå 3 000 mil innan serviceindikatorn tänds, men oftast tänds den tidigare. Den tunna Longlife-oljan är inte heller optimal, men byts den oftare, eller byts mot en syntetolja med högre viskositet så klarar sig motorn betydligt bättre. 3,2 FSI har kamkedjorna mot torpedväggen vilket gör att motorn måste lyftas ur."

Är 2,0 TFSI:n riktigt slö så byt den trasiga dumpen...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

8 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#5
okejdå låter som du har lite erfarenhet iaf om audisar wink

men har du någon erfarenhet av och köpa bilar från söder? vart i söder ska man kika efter bilar... och hur gamla osv ska man undvika om man ska hämta upp en `? smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
10 april 2014
#6
Ett tips kan ju vara att gå in på nordicaudi.com och läsa lite mer om dom olika audimodellerna där...
Sen angående 3,2an så har jag inte hört att kamkedjorna kuggat över, men väl att motorerna börjat slammra å låte lite illa, samt tända motorlampa pga att sträckarna ger sej... Har hört rep. kostnader på mellan 40-80tusen... De problemet är vad jag kan förstå inte unikt för just 3,2, utan lika vanligt även på 2,4 och 2,8, dock tycks dieslarna inte alls lida av samma problem(tack å lov)...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 april 2014
#7
2.0TFSI är verkligen inte slö oavsett modell, byt dump, byt pcv-ventilpaketet. Räcker inte det, grund-chip för 30-40hk till. smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2014
#8
t_one21 skrev:
2.0TFSI är verkligen inte slö oavsett modell, byt dump, byt pcv-ventilpaketet. Räcker inte det, grund-chip för 30-40hk till. smile

2,0T på 170hk är dret slö. värre än  2.4an,,,

2.4an är bättre då ljudet är iaf skönare..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 april 2014
#9
Vilken 2.0TFSI levererar enbart 170hk? Min ger i alla fall original 200hk och 240 med ett steg 1 utan andra modifikationer.

Jag hade nog valt mellan A4 -04 & -05. Stcc är ganska trevlig!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2014
#10
t_one21 skrev:
Vilken 2.0TFSI levererar enbart 170hk? Min ger i alla fall original 200hk och 240 med ett steg 1 utan andra modifikationer.

Jag hade nog valt mellan A4 -04 & -05. Stcc är ganska trevlig!

C6 (-05-09) kanske 174 om man ska va petnoga..

det är alltså bara 2.0Turbo inte TFSI såvitt jag vet.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2014
#11
TobbeE_87 skrev:
Ett tips kan ju vara att gå in på nordicaudi.com och läsa lite mer om dom olika audimodellerna där...
Sen angående 3,2an så har jag inte hört att kamkedjorna kuggat över, men väl att motorerna börjat slammra å låte lite illa, samt tända motorlampa pga att sträckarna ger sej... Har hört rep. kostnader på mellan 40-80tusen... De problemet är vad jag kan förstå inte unikt för just 3,2, utan lika vanligt även på 2,4 och 2,8, dock tycks dieslarna inte alls lida av samma problem(tack å lov)...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=206874

Finns fler. Det är en mycket trevlig motor när den fungerar, men jag skulle aldrig våga äga en själv, den går närmast garanterat sönder. Problemet är kamkedjesträckarna smile


18 Inlägg
5 januari 2020
#12
Lyfter en gammal tråd eftersom jag liknande köptankar som ts. Har redan en A5 2,7 tdi som rullar många mil per år och som jag är supernöjd med. Letar nu en billig andra bil och funderar på en äldre A6 (C6) i prisklassen runt 50k.
Har alltid ogillat dieslar innan men konstaterat att det berott på att jag mest provat tråkiga råmande fyrcylindriga varianter i hyrbilar och liknande, gillar verkligen 2,7:an jag har. Stark och smidig och drar förvånansvärt lite även i motorvägsfarter långt över hastighetsbegränsningarna.

Började med att kolla efter A6 med 2,7 tdi men de verkar ganska ovanliga, speciellt som sedan vilket är vad jag vill ha egentligen. Plus att det kanske är lite onödigt att betala hög dieselskatt på två bilar. Kollat också på 2,0 TFSI och 2,4 men man blir ju lätt skrämd av att läsa om alla problem på forum.

Kamkedje-relaterade ras på 2,4 verkar ju vara relativt frekvent. Är det något som verkar hända även utan longlife-service galenskap?
2,0 TFSI har väl rem på den här generationen? Hört om hög oljeförbrukning vilket inte är en så stor faktor när man ska ha den som andrabil. Finns några större andra risker med 2,0:an?

17 Inlägg
6 januari 2020
#13
DerZuhaelter skrev:
Lyfter en gammal tråd eftersom jag liknande köptankar som ts. Har redan en A5 2,7 tdi som rullar många mil per år och som jag är supernöjd med. Letar nu en billig andra bil och funderar på en äldre A6 (C6) i prisklassen runt 50k.
Har alltid ogillat dieslar innan men konstaterat att det berott på att jag mest provat tråkiga råmande fyrcylindriga varianter i hyrbilar och liknande, gillar verkligen 2,7:an jag har. Stark och smidig och drar förvånansvärt lite även i motorvägsfarter långt över hastighetsbegränsningarna.

Började med att kolla efter A6 med 2,7 tdi men de verkar ganska ovanliga, speciellt som sedan vilket är vad jag vill ha egentligen. Plus att det kanske är lite onödigt att betala hög dieselskatt på två bilar. Kollat också på 2,0 TFSI och 2,4 men man blir ju lätt skrämd av att läsa om alla problem på forum.

Kamkedje-relaterade ras på 2,4 verkar ju vara relativt frekvent. Är det något som verkar hända även utan longlife-service galenskap?
2,0 TFSI har väl rem på den här generationen? Hört om hög oljeförbrukning vilket inte är en så stor faktor när man ska ha den som andrabil. Finns några större andra risker med 2,0:an?

Jag har ägt en A3 2.0 TFSI - 07 och var inte supernöjd med den. Rolig bil men drack hemska mängder bensin så fort man tryckte ner gaspedalen. Körde jag superlugnt med farthållare landade förbrukningen på ca 8L/100km. Körde jag lite mer inspirerat (110+ på motorvägen och lite snabbare accelerationer) hamnade jag ibland en bra bit över en liter milen. Lite väl törstigt för en motor som producerar ca 200hk.

Har en polare som köpte A4 2,0TFSI -11 och den drack sinnessjuka mängder olja. Slutade med att försäljaren tog tillbaks bilen.

18 Inlägg
6 januari 2020
#14
Tack för svar! Lät ju inget vidare bra det där!


Sök