Svarte_Orm skrev:
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Men vem byter bara den? De allra flesta byter ju hela klumpen.
JAG har då ALDRIG när jag bytt diffkorg p g a haveri eller monterat diffspärr bytt HELA bakaxelväxeln = kronhjul och pinjong.
Tar ju timmar att ställa in dreven med indikatorklockor och ställa in förspänningen på lagren.
ELLER HUR?
Nu tror jag du missförstår, medvetet eller omedvetet. När man pratar om en diffklump syftar man på huset med allt sitt innehåll, både kronhjul, pinjong, själva diffrentialen, medbringarna till drivaxlar och kardan samt locket. Så ser det ut när man köper grejen antingen från skroten eller ny från BMW. Det kanske är annorlunda på framhjulsdrivna bilar men sådana befattar jag mig inte med.
Må vara att vi missförstår varandra, min i MIN värld är "diffklumpen", som i trådskaparens fall havererat,
den del som är skruvad till kronhjulet och i vilken drivaxlarna från var sitt håll går in.
Alltså "korgen" som innehåller de koniska differentialdreven, vanligen på ett kors.
I MIN värld finns ingen anledning att byta kronhjul och pinjong om "diffdreven" pajat.
Jag har aldrig bytt på framhjulsdriven bil (utom på Citroener, och dom räknas väl inte?).
Endast bytt på "gammaldags/bakhjulsdrivna" bilar.
"Diffen" skar på en hundkoja av årsmodell 1959, men det gick på maskinskadegarantin och BMC stod för självrisken.
B t v så kan jag för dig berätta, om du inte för det vidare, att jag en gång i min ungdom för länge sedan monterade kronhjulet på fel sida i en 2CV-växellåda så att växellådan fick 4 bakåtväxlar - men endast en (låg-) växel framåt.
Efteråt har jag fått höra att det är så man moddar den bakre växellådan i en Citroen Sahara 4x4.