3143
Sök

BMW E63 bakhjul låser sig när man svänger

10 Inlägg
27 januari 2020
Trådstartare
#1
Hej.
Har precis köpt min första BMW. Det är en E63 645 2005.
Hämtade ungarna på skolan och sonen ville att jag skulle dra på. Kopplade ur dcs och drog iväg lite gott. Efter detta körde jag ca 1mil utan att något var konstigt. Alla hastigheter mellan 0-120. När vi skulle göra en u sväng så klonkar det till och det verkar som om bakhjulet låser sig. Svänger jag åt motsatt håll händer det samma med andra bakhjulet. Som om bromsarna bak låser hjulet men mest när man svänger. Svänger jag vänster låser dig vänster hjul. Hoppas jag gjort mig förstådd. Har haft fram och fyrhjulsdrift men aldrig varit med om något liknande. Har inga felmeddelanden/lampor heller.
Mvh Thomas
Senast redigerat av Mrares (27 januari 2020)


7 441 Inlägg
27 januari 2020
#2
Mrares skrev:
Hej.
Har precis köpt min första BMW. Det är en E63 645 2005.
Hämtade ungarna på skolan och sonen ville att jag skulle dra på. Kopplade ur dcs och drog iväg lite gott. Efter detta körde jag ca 1mil utan att något var konstigt. Alla hastigheter mellan 0-120. När vi skulle göra en u sväng så klonkar det till och det verkar som om bakhjulet låser sig. Svänger jag åt motsatt håll händer det samma med andra bakhjulet. Som om bromsarna bak låser hjulet men mest när man svänger. Svänger jag vänster låser dig vänster hjul. Hoppas jag gjort mig förstådd. Har haft fram och fyrhjulsdrift men aldrig varit med om något liknande. Har inga felmeddelanden/lampor heller.
Mvh Thomas

Du har inte differentialspärr, diffrentialbroms eller torsen i bakaxeln?
Om svar NEJ kan det var som så att differentialen har skurit.
D v s att "diffkorgen" med satelitdreven skurit?
Kan liknas vid "AGA-diff" (som det kallas i vissa kretsar).
En "börnis" när endast det ena bakhjulet roterar innebär en enorm påfrestning på differentialen.
Har själv "pajat" en differential, men då var det satelitdreven som pulveriserades.

10 Inlägg
27 januari 2020
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Mrares skrev:
Hej.
Har precis köpt min första BMW. Det är en E63 645 2005.
Hämtade ungarna på skolan och sonen ville att jag skulle dra på. Kopplade ur dcs och drog iväg lite gott. Efter detta körde jag ca 1mil utan att något var konstigt. Alla hastigheter mellan 0-120. När vi skulle göra en u sväng så klonkar det till och det verkar som om bakhjulet låser sig. Svänger jag åt motsatt håll händer det samma med andra bakhjulet. Som om bromsarna bak låser hjulet men mest när man svänger. Svänger jag vänster låser dig vänster hjul. Hoppas jag gjort mig förstådd. Har haft fram och fyrhjulsdrift men aldrig varit med om något liknande. Har inga felmeddelanden/lampor heller.
Mvh Thomas

Du har inte differentialspärr, diffrentialbroms eller torsen i bakaxeln?
Om svar NEJ kan det var som så att differentialen har skurit.
D v s att "diffkorgen" med satelitdreven skurit?
Kan liknas vid "AGA-diff" (som det kallas i vissa kretsar).
En "börnis" när endast det ena bakhjulet roterar innebär en enorm påfrestning på differentialen.
Har själv "pajat" en differential, men då var det satelitdreven som pulveriserades.

Inte alls säker men har för mig att den saknar samtliga.
Här är ett klipp på hur hjulet beter sig och även ett oroande ljud i form av klickande. Lyssna gör a med ganska högt ljud.
https://youtu.be/K9y2HSxYzOE
Mvh Thomas
Senast redigerat av Mrares (27 januari 2020)


7 441 Inlägg
27 januari 2020
#4
Du har definitivt fått en oönskad differentialspärr.
Förmodligen har differentialen skurit vid din "börnis".
Sorry.

4 261 Inlägg
27 januari 2020
#6
Tråkigt, troligtvis är det inte första gången bilen har fått börna. Säkert förra ägaren har börnat på flera gånger och stackars nya ägaren åkte på den sista börn. Hoppas på att det löser sig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
27 januari 2020
#7
Ser verkligen ut som en "AGA-diff" eller "Svetsdiff" som man även kan kalla det. Tror också att nåt skurit i diffen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 441 Inlägg
27 januari 2020
#8
Jag vill på det bestämdaste råda dig att inte köra med den låsta/skurna differentialen.
Du kan köra rakt fram, men inte svänga tvärt på fast underlag = asfalt o dyl.
Du riskerar mycket dyrbara följdkostnader.
Såväl drivknutar som drivaxlar utsätts för stora påfrestningar.
Efter ditt byte av bakaxelväxel bör du noggrant kontrollera konditionen på drivaxelknutar och drivaxlar.
Ser ut att bli en dyr historia/börnis.
Följ gärna upp i tråden hur du agerar och vad resultatet blir.
Lycka till i bedrövelsen.

1 966 Inlägg
28 januari 2020
#9
Det är en sån här som övriga pratar om.

Finns också nya hos BMW för en lite större slant eller så köper du en Quaife-diff (LS) hos Schmiedmann för 15 000.

7 441 Inlägg
28 januari 2020
#10
Om du nu är tvingad att byta differential, varför inte montera en torsen?
Val Racing, som jag monterat i en bil, efter differentialhaveri, kostar ungefär lika mycket som en originaldifferential.
Monteringen har du ju gratis eftersom monteringen av en torsen är samma som en originaldifferential.
Val Racing är ställbara(innan monteringen).
"3" kan vara lagom för "fiskörning" i stan.
"8" kanske är lämpligt för körning i terrängen.
Jag valde "5" som är en medelinställning.

Finns även andra fabrikat av torsen.

10 Inlägg
29 januari 2020
Trådstartare
#11
Hej och tusen tack för alla svaren.

Det blir ett besök hos min mekaniker på fredag och jag får vara med och felsöka. Vi börjar med diffoljan. Sen hoppas vi på svart olja som är slut utan metalspån.

Eftersom jag inte får upp dom klassiska lamporna vid DSC problem tror han också på diffen. Kopplar jag ur DSC helt ska ju inte bilen gå in och bromsa vare sig det är rattgivaren eller hastighetsgivarna vid hjulen som spökar.

Åker och köper Castrol Syntrax Long Life 75W-90 och håller tummarna. Tidigare ägare har bytt ABS givare 2 månader innan jag köpte bilen så ev släckta felmeddelanden borde kommit tbx.
Jag han köra hem (50mil nonstop) och ca 25 till på några dagar. Alla säkringar är kollade såklart också, alla lampor som ska lysa när man drar på tändningen gör det också.

Jag har en tilläggsfråga. Om nu diffen gett upp. Är diffen från 650 Bolt on? Har ev tillgång till en sådan för bra pris. Det är högre slutväxel vilket jag förstått om jag fattat rätt lite "gratis" trim? Mvh Thomas


10 Inlägg
31 januari 2020
Trådstartare
#12
Diffen är skrot. Den diffen jag frågade om kommer förmodligen inte passa. Men jag hoppas någon kan svara på en ny fråga. Jag har suttit och kollat på realoem.com och hittat rätt diff 33107526375 det finns inte allt för många men hittar några 33107526374. Denna finns inte som del när jag söker på den men den säljs med photo på original BMW Id sticker med det serienummret. Vet någon vad som skiljer om det nu gör det. Dom har samma slutväxel och ser identiska ut och suttit på samma motortyp och årsmodell. Mvh Thomas
Senast redigerat av Mrares (31 januari 2020)


6 062 Inlägg
31 januari 2020
#13
Jag vet inte hur det är med just denna diff men BMW har "alltid" använt samma diffar på olika modeller. De brukar ha tre olika storlekar, en liten för bilar med små motorer och så två lite kraftigare. Får du tag på en av rätt storlek så passar det. Eventuellt får du flytta över locket från din gamla diff dock. Och sedan finns det förstås ett antal olika utväxlingar.

7 441 Inlägg
31 januari 2020
#14
Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte hur det är med just denna diff men BMW har "alltid" använt samma diffar på olika modeller. De brukar ha tre olika storlekar, en liten för bilar med små motorer och så två lite kraftigare. Får du tag på en av rätt storlek så passar det. Eventuellt får du flytta över locket från din gamla diff dock. Och sedan finns det förstås ett antal olika utväxlingar.

Utväxlingen ändras inte om man bara byter "diffkorgen".

6 062 Inlägg
31 januari 2020
#15
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte hur det är med just denna diff men BMW har "alltid" använt samma diffar på olika modeller. De brukar ha tre olika storlekar, en liten för bilar med små motorer och så två lite kraftigare. Får du tag på en av rätt storlek så passar det. Eventuellt får du flytta över locket från din gamla diff dock. Och sedan finns det förstås ett antal olika utväxlingar.

Utväxlingen ändras inte om man bara byter "diffkorgen".

Men vem byter bara den? De allra flesta byter ju hela klumpen.

7 441 Inlägg
31 januari 2020
#16
Svarte_Orm skrev:
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte hur det är med just denna diff men BMW har "alltid" använt samma diffar på olika modeller. De brukar ha tre olika storlekar, en liten för bilar med små motorer och så två lite kraftigare. Får du tag på en av rätt storlek så passar det. Eventuellt får du flytta över locket från din gamla diff dock. Och sedan finns det förstås ett antal olika utväxlingar.

Utväxlingen ändras inte om man bara byter "diffkorgen".

Men vem byter bara den? De allra flesta byter ju hela klumpen.

JAG har då ALDRIG när jag bytt diffkorg p g a haveri eller monterat diffspärr bytt HELA bakaxelväxeln = kronhjul och pinjong.
Tar ju timmar att ställa in dreven med indikatorklockor och ställa in förspänningen på lagren.
ELLER HUR?

6 062 Inlägg
31 januari 2020
#17
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
torsen skrev:

Utväxlingen ändras inte om man bara byter "diffkorgen".

Men vem byter bara den? De allra flesta byter ju hela klumpen.

JAG har då ALDRIG när jag bytt diffkorg p g a haveri eller monterat diffspärr bytt HELA bakaxelväxeln = kronhjul och pinjong.
Tar ju timmar att ställa in dreven med indikatorklockor och ställa in förspänningen på lagren.
ELLER HUR?

Nu tror jag du missförstår, medvetet eller omedvetet. När man pratar om en diffklump syftar man på huset med allt sitt innehåll, både kronhjul, pinjong, själva diffrentialen, medbringarna till drivaxlar och kardan samt locket. Så ser det ut när man köper grejen antingen från skroten eller ny från BMW. Det kanske är annorlunda på framhjulsdrivna bilar men sådana befattar jag mig inte med.

7 441 Inlägg
31 januari 2020
#18
Svarte_Orm skrev:
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Men vem byter bara den? De allra flesta byter ju hela klumpen.

JAG har då ALDRIG när jag bytt diffkorg p g a haveri eller monterat diffspärr bytt HELA bakaxelväxeln = kronhjul och pinjong.
Tar ju timmar att ställa in dreven med indikatorklockor och ställa in förspänningen på lagren.
ELLER HUR?

Nu tror jag du missförstår, medvetet eller omedvetet. När man pratar om en diffklump syftar man på huset med allt sitt innehåll, både kronhjul, pinjong, själva diffrentialen, medbringarna till drivaxlar och kardan samt locket. Så ser det ut när man köper grejen antingen från skroten eller ny från BMW. Det kanske är annorlunda på framhjulsdrivna bilar men sådana befattar jag mig inte med.

Må vara att vi missförstår varandra, min i MIN värld är "diffklumpen", som i trådskaparens fall havererat,
den del som är skruvad till kronhjulet och i vilken drivaxlarna från var sitt håll går in.
Alltså "korgen" som innehåller de koniska differentialdreven, vanligen på ett kors.
I MIN värld finns ingen anledning att byta kronhjul och pinjong om "diffdreven" pajat.

Jag har aldrig bytt på framhjulsdriven bil (utom på Citroener, och dom räknas väl inte?).
Endast bytt på "gammaldags/bakhjulsdrivna" bilar.
"Diffen" skar på en hundkoja av årsmodell 1959, men det gick på maskinskadegarantin och BMC stod för självrisken.

B t v så kan jag för dig berätta, om du inte för det vidare, att jag en gång i min ungdom för länge sedan monterade kronhjulet på fel sida i en 2CV-växellåda så att växellådan fick 4 bakåtväxlar - men endast en (låg-) växel framåt.
Efteråt har jag fått höra att det är så man moddar den bakre växellådan i en Citroen Sahara 4x4.


Sök